Po - Pia: 8.00 - 15.30 Eshop +421 2 49 999 941
Hlavné kategórie
v reuma,osteoporoza

TEST: Je to reuma?

TEST: Je to reuma?

ČO JE TO REUMA?

Reuma je pojem pre rôzne ochorenia, ktoré postihujú a narúšajú náš pohybový aparát ako sú najmä kĺby, svaly, šľachy a mäkké tkanivá. Vedeli ste, že dokonca môžu ochorieť aj vaše vnútorné orgány? Najväčší problém je, ak reuma postihne váhonosné kĺby - čiže bedrá alebo kolená. Spolu poznáme vyše 100 rôznych druhov reumy. 

NAJČASTEJŠIE DRUHY REUMY

  • Osteoporóza: Ide o strácanie kostnej hmoty - kostra stráca stabilitu a tým sa následne zvyšuje riziko lámania kostí.
  • Fibromyalgia: Špeciálna forma reumy. Je spôsobená tvrdnutím svalstva a prejavuje sa pretrvávajúcimi
    bolesťami svalov a šliach. K tomu sa následne zvyšuje citlivosť na tlaky v daných oblastiach.
  • Reumatická artritída: Bolesti v kĺboch prstov na rukách a celých rúk. Kĺby sú stuhnuté a v priebehu trvania ochorenia môže dôjsť k deformáciám kĺbov.
  • Artróza: Poruchy chrupavky kĺbu spôsobené zlým alebo prehnaným zaťažením.
  • Morbus Bechterew: Chronický zápal kĺbov (najmä chrbtice). Hlavným príznakom je hlboko vsadená chronická zápalová bolesť chrbta.
  • Dna: Ochorenie látkovej výmeny, ktoré vzniká v dôsledku vysokej koncentráciou kyseliny močovej v tele a spôsobuje
    zápal kĺbov. Vzniká nesprávnou výživou, alebo dedením.

AKO ZISTÍTE ŽE MÁTE OSTEOPORÓZU?

Jednoducho tak, že spozorujete, že sa vám lámu kosti aj pri minimálnom tlaku. Najčastejšie v oblastiach krčku stehennej kosti, chrbtice, alebo v zápästí. Všimnúť si môžete aj zaguľatený chrbát, ktorý je tiež jedným z „výsledkov“ osteoporózy.

Osteoporóza a reumatoidná artritída sa týka stále mladších ročníkov.

Tieto ochorenia postihujú v dnešnej dobe stále viac ľudí vo veku okolo tridsiatky. Rednutie kostí, následná lámavosť kostí, bolestivosť kĺbov, znížená pohyblivosť pacienta, a nižšia kvalita života.

Osteoporóza a reumatoidná artritída sú pomerne „plíživé“ diagnózy, tiché a nového majiteľa dokážu zaskočiť nepripraveného.  Kto by čakal, že mu v 30-tke vypovie pohybový aparát. Sú pomerne nepríjemné a lepšie je predchádzať im, ako sa vyrovnávať s ich následkami.

Ako sa stať reumatikom do 30-tky?

Keď chcete niečo dosiahnuť musíte mať plán, to platí aj keď „chcete mať“ reumu. Väčšina ľudí plánuje v dnešnej dobe žiť civilizovane, s čím súvisia civilizačné ochorenia. Reuma a osteoporóza patria, takisto, medzi „výdobytky najnovšej techniky“. 

Určite vás neprekvapí, keď povieme, že hlavnou príčinou je sedavý spôsob života. Sedavé zamestnanie, voľný čas pred televíziou alebo s telefónom v ruke a iba nárazová intenzívna športová aktivita, ktorá má práve opačný účinok. Keď sa po presedenom týždni vychytíte na celý deň na bicykel, verte, neprospeje vám to. O to horšie keď sa tlačíte do výkonu, na ktorý skrátka nemáte nabehané kilometre. Počúvajte svoje telo, a to platí v každej oblasti života. Buďte k sebe citlivý a zaťažujte ho mierne, ale každý deň. Stačí pol hodinu. Telo potrebuje pravidelnosť a miernosť. V strave aj v pohybe.

Ďalšími príčinami sú: už známe fajčenie, nadmerné pitie alkoholu, jednostranný jedálníček bez potrebnej dávky živín - bez vitamínov a minerálov. Tiež preťažovanie svalov a kĺbov sú buď dlhodobo následkom fyzickej práce, alebo jednorázovo pri neprimeranej športovej aktivite.

Akútne preťaženie vs. dlhodobá záťaž jednej partie a chronifikácia

Akútna bolesť prípadne zranenie vzniká pri náhlom jednorazovom preťažení danej oblasti. Chronická verzia ochorenia si vyžaduje dlhodobú prípravu a neustále jednostranné zaťažovanie jednej partie. To má vplyv nielen na danú partiu, ale aj na zvyšok tela. Pri takom pohybe sa jedny svaly skrátia (tie ktoré trénujete) a iné ochabnú. Dôsledkom toho sa pohyb a dráhy pohybu kĺbu zmenia. Kĺb sa vychyľuje zo svojej prirodzenej dráhy, až sa nakoniec „vykĺbi“ respektíve degeneruje, skôr sa opotrebuje a bolí. Ak už aj nejaké zranenie nastane, určite vyskúšajte napríklad P.R.I.C.E Terapiu.

Keď cítite v kostiach aké bude počasie

Čím je človek starší, tým je citlivejší na zmeny počasia, a to aj zmeny, ktoré sa ešte len blížia. Počasie je doslova cítiť v kostiach a v tomto prípade aj v kĺboch. Pravdou je, že niektorí ľudia majú menej problémov v teplom počasí. Možno preto, že majú kĺby viac prehriate, ale aj preto, že celý ich imunitný systém, organizmus aj psychická rovnováha zrazu funguje lepšie za slnka.

Dôvodom môže byť aj väčšia dávka zdravého prirodzeného pohybu. V lete viac plávate, bicyklujete. Naopak v letnom dovolenkovom období si doprajeme často aj nie príliš zdravé jedlo či nápoje, čo zdraviu kĺbov tiež nie úplne svedčí. 

Vlhké počasie a prudké zmeny tlaku vedia reumatikov poriadne potrápiť. Počasie môže a nemusí mať vplyv, sledujte sa a uvidíte, nakoľko ste sami meteosenzitívni.

MARS VS. VENUŠA, ALEBO VÝSKYT OSTEOPORÓZY U ŽIEN A MUŽOV 

V skupine pacientov s osteoporózou je len 14% mužského zastúpenia a zvyšok – 86% sú ženy.

V Slovenskej republike sa na toto ochorenie lieči až 230 000 pacientov nad 50 rokov. Situácia je podobná aj s ochorením reumatoidnej artritídy. Tá postihuje asi 12% populácie a jej rozvoj sa datuje niekedy medzi 20-40 rokom života.

5 rokov po menopauze strácajú ženy až 1/5 kostnej hmoty

Osteoporóza sa môže týkať kohokoľvek, najmä kto si na seba nedáva pozor. Ako sme povedali, ochorenie sa týka najmä žien. Konkrétne žien po 50-tke. Zmena metabolizmu následkom hormonálnych zmien v menopauze a nižšia hladina estrogénu má za následok aj zmeny v látkovej výmene priamo v kostiach. Kostná hmota je zle vyživená a v dôsledku toho odumiera - čo ovplyvňuje kvalitu kostí. Tento proces u ženy po menopauze samozrejme môže, ale aj nemusí prebehnúť. Ide o dedičný faktor, ktorý sa dá životosprávou len poupraviť.

Osteoporóza sa netýka len žien

Toto ochorenie môže dostať každý. Znova pripomíname, že riziko osteoporózy zvyšuje fajčenie, nadmerné holdovanie alkoholu, nedostatok pohybu, strava chudobná na vitamíny, užívanie niektorých liekov a chronické ochorenia.

LIEČBA A PREVENCIA

Ochoreniam je lepšie celkom sa vyhnúť, ako sa potom porátať s ich nepríjemnými symptómami. Ako si teda nezarobiť na problémy s kosťami a kĺbmi? Holdujte radšej zdravému životnému štýlu než alkoholu a cigaretám. V hre je tiež už spomínaná pestrá strava, výživové doplnky a šport. A hlavne naozaj platí všetko s mierou a pravidelne.

VHODNÉ ŠPORTY PRI OSTEOPORÓZE, REUME A DNE

Ešte predtým, ako vám tieto diagnózy zapíšu do zdravotnej karty, skúste plávať, bicyklovať, robiť jógu, aerobik, alebo jogging. Prospešný môže byť každý druh pohybu, ktorý vám je príjemný a nepreťažuje pohybový aparát.

Spevnený svalový tonus drží kĺby lepšie pokope, a odľahčuje záťaž kladenú priamo na kosti. Trénovaný, obratný jedinec má nižšiu pravdepodobnosť, že padne pri obyčajných alebo aj náročnejších aktivitách, a ak už padne je chránený kvalitných svalovým „obalom“. Pri športe klaďte dôraz skôr ako na intenzitu, radšej na pravidelnosť. Venujte si každý deň aspoň 30 minút. O prípadných poraneniach, ako im predchádzať a čo robiť ak nastanú, sa dočítate v našom ďalšom článku tu.

2B – BLAHODÁRNE BYLINKY

Na trhu sa nachádza našťastie množstvo bylinných tinktúr, ktoré sú čistým výťažkom z toho najlepšieho zo zázračných byliniek. Tieto bylinkové prípravky sú nielen 100% prírodné, ale sú aj niekoľkonásobne účinnejšie ako obyčajné vysušené rastlinky. Masážny olej Puressentiel obsahuje až 6 BIO esenciálnych olejov: eukalyptus, gaultéria, borievka, levanduľa, mäta prieporná, rozmarín a gáfor. Súčasťou zmesi sú ešte 4 BIO rastlinné oleje: arnika, pimentovník, túžobník brestový a sezam.

Existuje aj praktická verzia roll-on do terénu, ktorú môžete vytiahnuť kdekoľvek na športovom „výjazde“. Okrem toho, že je toto balenie veľmi praktické a jednoducho sa nanáša, má aj akupresúrny efekt, ktorý využívajú kinezioterapeuti. Gulička nanáša liečivú esenciu a zároveň masíruje. Obsahuje 14 esenciálnych olejov. Kajeput, ruman rímsky, klinček, eukalyptus, vždyzelené rastliny, borievka, levanduľa, majorán, mäta pieporná, niaouli, muškátový orech, borovica, rozmarín a terpentín. Ideálny pre chronické aj akútne stavy.   

Puressentiel na boľavé svaly a kĺby je možné dostať aj ako balzám a gél. Gélová forma nespôsobuje precitlivenosť na svetlo, ani podráždenie pri kontakte so svetlom. Je bez obsahu farbív, konzervantov, syntetickej parfumácie a minerálnych olejov. Použiť sa dá pred výkonom, aj po ňom. Pred športovaním energicky masírujte, až do momentu, kedy sa svaly prehrejú. Partie tak pred-pripravíte na záťaž a nedôjde k tenzii, ktoré by ich mohla poškodiť.
Po námahe olej vmasírujte do hĺbky, svaly sa uvoľnia a po výkone krásne zrelaxujú.

Všetky produkty prešli viac ako 200 štúdiami, kde bola praktickým lekárom sledovaná súvislosť s užívaním oleja a pohyblivosťou, bolestivosťou, skúmal sa vplyv na pokožku, súvis s natiahnutím a uvoľnením svalu pod supervíziou kinezioterapeuta. 

DOMÁCE RECEPTY

  • Nechtíkové obklady - calendulový olej alebo tinktúra obsahujú prospešné karotenoidy a kyselinu salicilovú.
  • Chladivé obklady – zápal zvyšuje teplotu postihnutého miesta, ktoré pulzuje a bolí. Blahodárne pôsobí na podráždené nervy v danej oblasti.
  • Čerešne a višne - eliminujú enzýmy ktoré sposobujú zápaly. Výhodou je, že vôbec nedráždia žalúdok.
  • Ananás obsahuje, bromelín, enzým, ktorý zmierňuje opuchy.

VÝŽIVOVÉ DOPLNKY

  • Glukozamín chondroitín prospieva celkovému zdraviu pohybového aparátu a spojivového tkaniva, svalom, kostiam, kĺbom, šľachám, chrupavkám. Pomáha v prípade, že sa jedná o preťaženie pohybového aparátu alebo problémy súvisiace s rastúcim vekom.
  • Kolagén - So zvyšujúcim sa vekom telo produkuje stále menej kolagénu, ktorý má vplyv nielen na tvorbu vrások a znižuje elasticitu pokožky, ale aj „elasticitu“ celého tela. Je dôležitý takisto pre zdravie svalov a kĺbov.
  • Vitamín D alebo aj slnečný vitamín je zásadný v imunitných procesoch organizmu, a je tiež dôležitý pre zdravie zubov, kostí a svalov. Ak si myslíte, že krátke opaľovanie alebo prechádzka na slnku vám dodajú dostatok tohto dôležitého vitamínu, mýlite sa. Okrem toho, že opaľovacie krémy blokujú až 85% tvorby vitamínu D, bolo by potrebné, aby ste sa každý deň slnili pod istým uhlom, v istom čase, ročnom období, po určitý čas. Preto je niekedy lepšie siahnuť po jednej tabletke denne.
  • Omega 3 je dôležitá pre zdravé oči, mozog, srdce, ale pôsobí tiež protizápalovo a uzdravuje väzivá. Doprajte si ryby, pripravte si makrelu, lososa, prípadne otvorte konzervu so sardinkami.
  • Pupalkový olej v kombinácii s vitamínom E pôsobí veľmi dobre na všetky problémy, ktorými si žena prechádza počas klimaktéria. Ovplyvňuje správny metabolizmus buniek. Osteoporóza postihuje najmä ženy v prechode a po prechode – cez 80%. Po 5 rokoch od prechodu stratí žena až 1/5 kostnej hmoty.
  • Kurkuma je známy adaptogén, je to magická rastlina z pralesa, ktorá aby prežila v náročných podmienkach, musela sa prispôsobiť a nadobudnúť priam zázračné vlastnosti. Má silné antibakteriálne, antiseptické a protizápalové účinky. Zároveň znižuje enzým, ktorý vyvoláva akútne a chronické bolesti kĺbov a svalov.
  • Bielkoviny sú pre budovanie a prospievanie svalov absolútne zásadné. Sú jednoducho základnou stavebnou zložkou štruktúr organizmu, a to nielen svalov. Dnes už vieme, že proteíny sa netýkajú len kulturistov. Sú nepostrádateľnou zložkou výživy každého človeka, ktorý žije aktívnym spôsobom života. Bielkoviny si môžete dopĺňať prirodzene v strave konzumáciou chudého mäsa, sóje, obilnín, ale tiež výživovými doplnkami s príjemnou chuťou. Jednoducho ich zamiešate do jogurtu.
  • Horčík a vápnik pomáha pri bolestiach svaloch a kĺbov, akútnych aj chronických. Vápnik je potrebný pre zdravé  kosti a zuby, tiež v kombinácii s vitamínom D3. Horčík odstraňuje únavu a vyčerpanie, fyzické aj psychické.
  • Vitamín C je dôležitý nielen pri vírusových ochoreniach, nachladnutí, chrípke a v imunitných procesoch, je dôležitý aj pre zdravé kĺby, svaly a šľachy.
  • OSTEOCYNESINE je zložený homeopatický liek, ktorý sa používa ako podporný prostriedok na úpravu metabolizmu vápnika: pri dekalcifikácii, osteoporóze a rastových problémoch u detí, pri hojení zlomenín, v rekonvalescencii. 
  • Kolagén ako tajomstvo krásy a zdravia.

ŠPECIÁLNE KRÉMY

  • Konská masť zmierňuje bolesti kĺbov, prináša úľavu pre svaly, chrbticu, reumatických stavoch, opuchoch a pod. Regeneruje a hojí. 
  • Alpa- krémy, emulzie a liehoviny tejto značky odstraňujú bolesti na celom tele, nevynímajúc pri problémoch spojených s kĺbovou a svalovou reumou.
  • Čertov Pazúr gel napomáha posilňovať pohybový aparát a udržiavať zdravé, pružné kĺby, šľachy a celkovo prispieva na udržanie mobility, zmierňovať opuchy a bolesť.

 

TEST na záver: JE TO NAOZAJ REUMA?

Stačí aby ste odpovedali aspoň na jednu z nižšie uvedených otázok ÁNO, a je veľmi pravdepodobné, že je tomu naozaj tak:

  1. Nachádzajú sa na kĺboch vašich rúk a prstov mierne, alebo väčšie vypukliny či opuchy?
  2. Budíte sa počas noci na bolesti v krížoch a to pravidelne po 4 hodinách spania?
  3. Máte problém so spánkom - neoddýchnete si počas neho a bolia vás šľachy, svaly a kĺby?
  4. Máte pocit že ste neschopní práce a cítite sa celý boľavý už nejaký ten piatok?
  5. Pomáhajú vám prechádzky a hneď ako sa prejdete spánok sa zlepší?
  6. Bolí vás kolenný kĺb, kosti, bedrá, alebo prsty na nohách ak sa postavíte po dlhom sedení? Keď sa poprechádzate bolesť ustúpi? 
  7. Ráno sú vaše prsty také stuhnuté, že nezvládate jednoduché pohyby, ako napr. otváranie fľaše, zapínanie gombíkov, točenie kohútikom? 

V prípade, že máte pochybnosti a bolesti pretrvávajú, určite navštívte svojho lekára, ktorý vám ďalej poradí ako na správnu liečbu.