Čo sú proteíny

ČO SÚ PROTEÍNY

Ľubica Sobčáková

Ľubica Sobčáková

Čo sú proteíny a prečo sú v tele dôležité? Proteíny, obľúbené predovšetkým u športovcov, sú nepostrádateľnou látkou pri naberaní svalovej hmoty, skrátenie doby regenerácie a zvyšovanie výkonnosti pri fyzickej aktivite. Ako je vhodne užívať počas športového výkonu?

  • Životný štýl

4 minúty čítania


Čo je proteín Čo je proteín

Proteíny čiže bielkoviny sú základnými stavebnými kameňmi v ľudskom tele, skladajú sa z aminokyselín. Ľudský organizmus sa bez nich nezaobíde. Neukladajú sa do zásoby, získavate ich len prostredníctvom stravy. Proteíny sú nepostrádateľnou látkou pri tvorbe svalovej hmoty - preto sú tak obľúbené predovšetkým u športovcov.

Význam proteínov pre ľudské telo Význam proteínov pre ľudské telo

Proteíny hrajú v ľudskom tele nasledujúce úlohy:

  • výživa a rast svalov,
  • výživa šliach, kože, kostí,
  • skrátenie regenerácie,
  • podpora tvorby svalovej hmoty,
  • ochrana a podpora svalov pri výkone,
  • spaľovanie tukov a znižovaní nadváhy.

Hlavné zdroje proteínov Hlavné zdroje proteínov

Proteíny nájdete v živočíšnej aj rastlinnej strave. Živočíšne bielkoviny majú vyšší podiel esenciálnych mastných kyselín - označujú sa za plnohodnotné. Medzi ich mínusy patrí častý obsah veľkého množstva tuku a cholesterolu, preto voľte radšej nízkotučné zdroje. Nájdete ich v chudom mäse, kuracom a králičom mäse, rybách, zverine, kvalitnej šunke, vajciach (hlavne v bielkoch), nízkotučných syroch a netučnom tvarohu.

Medzi potraviny bohaté na rastlinné bielkoviny patria strukoviny, mandle, mak, sezamové semienka, výrobky zo sóje - sójové mäso, tempeh, tofu a rastlinné náhrady mäsa napr. Robi. Ich výhodou je nízky obsah tuku a vyšší obsah vlákniny. Bielkoviny rastlinného pôvodu neobsahujú všetky nepostrádateľné aminokyseliny, preto sa označujú za neplnohodnotné.

Ďalším variantom obsahujúce proteíny sú tzv. proteínové koncentráty, ktoré sa používajú ako doplnky stravy k prirodzeným zdrojom bielkovín.

Prečo sú proteíny dôležité pre športovcov? Prečo sú proteíny dôležité pre športovcov?

Proteínové doplnky sú obľúbené predovšetkým medzi športovcami, pretože sú užitočnými pomocníkmi pre svalovú regeneráciu a budovanie svalovej hmoty. Ak to so športom myslíte vážne a budovanie vašich svalov je vaším cieľom, zahrňte proteíny pravidelne do svojho jedálnička. Nezabúdajte, že sa jedná o doplnenie stravy - vyvážená strava s obsahom bielkovín je základ.

Ako užívať proteín Ako užívať proteín

Proteín čiže proteínový prášok je koncentrovaný zdroj bielkovín pochádzajúci z prírodných surovín. Pri aktívnom naberaní  a uchovávaní svalovej hmoty sa nezaobídete bez jeho príjmu. Proteín je nepostrádateľným parťákom vášho intenzívneho tréningu, pretože vyživuje svaly a zväčšuje ich objem, zvyšuje výkonnosť a skracuje dobu regenerácie. Vyskúšajte proteíny od značiek GymBeam či Nutrend.

Kedy a aký proteín užívať

Po športovom výkone si vaše telo žiada o doplnenie proteínov - v takom prípade siahnite po proteínových nápojoch. Sú rýchlo dostupné a ľahko odmeriate ich dávku. Bielkoviny srvátkového typu, ktoré sa vyrábajú z kravského mlieka sú najpoužívanejším typom proteínu. Spoznáte ich podľa označenia "WHEY" na obale (anglicky srvátka). Vyskúšajte Nutrend 100% Whey proteín s príchuťou kakaa, ktorý predstavuje vyvážené spojenie prvotriednych surovín. So srvátkovým proteínom dodáte telu, čo najrýchlejšie potrebné bielkoviny. Využijete ho aj ráno, v dopoludňajších hodinách a takmer kedykoľvek počas dňa.

Na noc pred spaním je vhodný micelárny kazeín. Kazeínové proteíny sa do tela vstrebávajú postupne po dobu až 8 hodín, preto sú optimálne pre pozvoľné zásobovanie organizmu počas noci.

Proteínové doplnky obsahujú minimálne množstvo tuku a sacharidov. Nezanedbávajte športovú výživu a dodávajte telu potrebné látky. Okrem bielkovín dopĺňajte pri športovej aktivite aj sacharidy.

Aké množstvo proteínu brať? Aké množstvo proteínu brať?

Štandardne u bežnej populácie a rekreačných športovcov sa odporúča 1 gram bielkoviny na 1 kilogram telesnej hmotnosti. Také množstvo proteínu prijmete v bežnej dennej dávke potravy. U športovcov je odporúčaný príjem 2 až 3 gramy na 1 kilogram telesnej hmotnosti - líšia sa to podľa aktuálnej potreby a fázy tréningu, v ktorej sa nachádzate. Ak sa radíte medzi aktívnych športovcov, využite doplnky stravy určené špeciálne športovcom. Dávajte si pozor na nadmerné užívanie proteínu - dodržujte inštrukcie s odporúčaným dávkovaním.

Zaraďte proteíny do svojho jedálnička, optimálne do 2 až 3 jedál denne. Výber a množstvo doplnkov s obsahom proteínu prispôsobte vášmu aktívnemu tréningu.

Teraz už viete, prečo sú proteíny pre ľudské telo nevyhnutné a aký majú význam pre športovcov. Ak vás zaujíma viac tematika športu, prečítajte si článok Športom ku zdraviu.

Športová výživa

Súvisiace produkty

Súvisiace produkty


Súvisiace články

Súvisiace články

Všetky články


Hodnotenie

Hodnotenie

Buďte prvý, kto pridá hodnotenie k tomuto článku.