Čo na natiahnutý sval

ČO NA NATIAHNUTÝ SVAL

PharmDr. Lenka Balážová

PharmDr. Lenka Balážová

Všetci to poznáme. Náhla bolesť, pri ktorej sa chytíte za citlivé miesto a skoro vás to stiahne k zemi. Prichádza pri nadmernej námahe, precenení síl pri športe, ale aj v bežnom dni, keď už únava hrá prím a vy urobíte prudký pohyb, ktorý sa vášmu telu nepozdáva. Všetky tieto prípady spája výraz "natiahnutý sval". Ale čo je vlastne natiahnutý sval a prečo postihuje najmä športovcov?

  • Pohyb

5 minút čítania


Čo je To natiahnutý sval? Čo je to natiahnutý sval?

Problémy nastávajú, ak sa sval nadmerne a silne napne, či prudko stiahne. V prvom prípade môže dôjsť k natrhnutiu až pretrhnutiu svalu, v druhom prípade ide spravidla o svalový kŕč.

Kedy ide o svalový kŕč

Kŕč sa objavuje náhodne a postihuje jednotlivý sval i celú svalovú skupinu. Ľudia, ktorí kŕčmi trpia ju popisujú ako ostrú bolesť, ktorá trvá väčšinou niekoľko sekúnd ale aj minút. Najčastejšou príčinou vzniku kŕčov je nedostatočné rozcvičenie pred športovaním, či pretrénovanie. To ide ruka v ruke s dehydratáciou a nedostatkom minerálnych látok ako je horčík, vápnik, železo a bežná kamenná soľ, ktoré majú na správnu funkciu svalu veľkú zásluhu. Kŕč väčšinou odznie sám. Ale môžeme jej ľahko predchádzať dostatočnou hydratáciou, starostlivým strečingom a príjmom už spomínaných minerálov.

Ruptúra svalu

Ruptúru, teda natrhnutie až pretrhnutie svalu, na rozdiel od svalového kŕča, sprevádzajú dlhodobé ťažkosti. Pri tomto zranení sa prekročí bežný limit napätia, ktorý sval znesie a nasleduje ostrá bolesť, ktorá pretrváva aj niekoľko dní. Pri ľahších poraneniach dochádza k pretrhnutiu niekoľkým málo mikrovlákien vo svale. Ruptúru sprevádza opuch, krvná zrazenina a ťažkosti aj v kľudovom stave. Pri pretrhnutí svalu sa tieto ťažkosti niekoľkokrát násobia a sval nie je možné vôbec zaťažovať.

Najčastejšie príčiny ruptúry svalu Najčastejšie príčiny ruptúry svalu

Najviac ohrození ruptúrou svalu sú "sviatoční" športovci.  Častokrát precenia svoje sily a  pred športovou aktivitou sa  zabúdajú zahriať a pretiahnuť. Podceňovaným dôvodom býva aj chronické preťažovanie určitých partií. Niektorí športovci, bez toho by to tušili, zaťažujú telo jednostranne. Pri opakovanej a nadmernej záťaži si riziko ruptúry v týchto partiách zvyšujú. V ich prípade je nutné myslieť na kompenzačné cvičenie v podobe plávania, posilňovania všetkých svalových skupín a dostatočnú regeneráciu.

Príznaky a prvá pomoc pri natiahnutom svale Príznaky a prvá pomoc pri natiahnutom svale

Prvým signálom ruptúry svalu je silná bolesť. Pri drobnom poranení niekoľkých mikrovlákien svalu je bolesť sprevádzaná pocitom neustáleho stiahnutia a stuhnutosti svalu. Pri ťažšom poškodení je sval bolestivý aj v kľudovom stave. V mieste zranenia sa objaví opuch, krvná zrazenina a celá partia je veľmi citlivá aj na pohmat. Po natiahnutí svalu dôjde v mieste aj k drobnému zápalu, ktorý spúšťa celú dekádu hojivých procesov. Všetky tieto telesné signály treba rešpektovať a prispôsobiť im dobu aj intenzitu liečby a regenerácie.

Prvá pomoc pri poškodení svalu :

  • V prvom rade nám velia inštinkty bezodkladne ukončiť fyzickú aktivitu.
  • Sval by sa nemal zámerne preťahovať a skúšať rozhýbať. Ak by vo svale došlo k vážnemu zraneniu, tento stav by pretiahnutie len zhoršilo.
  • Pre stlmenie akútnej bolesti je vhodné na miesto aplikovať chladivý obklad a miesto striedavo ľadovať- približne pätnásť minút v dvojhodinových intervaloch.
  • V prvých hodinách po úraze je možné od bolesti uľaviť jednorazovým užitím analgetík.
  • Ak je postihnuté miesto na končatine, je vhodné ju udržovať vo zvýšenej polohe pre zníženie opuchu.

Ak sa po prvom dni ťažkosti nezlepšia, je nutné navštíviť lekára. Ten pohmatom a prípadne ultrazvukovým vyšetrením zistí, či nedošlo k závažnejšiemu poškodeniu svalu. Ak ťažkosti pozvoľna ustupujú, postačí na liečbu pokojový režim a horúce obklady a masáže.

Rehabilitácia ruptúry svalu Rehabilitácia ruptúry svalu

Liečba s rehabilitáciou svalu by mala trvať až štrnásť dní. Počas tejto doby je vhodné dodržiavať pokojový režim. Z pohybu by sa mala postihnutá oblasť svalu, ak je to len trochu možné, vyradiť. Po prvom dni ľadovania je vhodné sval naopak zahrievať. Šikovným pomocníkom môže byť aj hrejivá masť, ktorá s citlivou masážou prehreje a pomôže s nepríjemnou stuhnutosťou a bolesťou.

V prípade ťažšieho poranenia je vhodné využiť podporné metódy :

  • magnetoterapia,
  • rázové vlny,
  • aplikácia krvnej plazmy,
  • či akupunktúra.

Prevencia poranenia svalov Prevencia poranenia svalov

Dodržiavaním jednoduchých pravidiel pred športovaním môžeme natiahnutiu svalu predchádzať. Každú aktivitu začnite pozvoľným zahriatím svalov. Iste postačí ľahký poklus, alebo svižnejšia chôdza. Až sa trošku zadýchate - pocítite, že sa vám telo zahrieva a prekrvuje. To je správny čas na strečing. Pretiahnite si celé telo a pri každom cviku sa sústreďte na každý sval, ktorý zrovna preťahujete.

Před sportem je velice důležitý strečink

Vyskúšajte metódu tejpovania

Skúsenejší športovci veľmi často prechádzajú zraneniam a preventívne chránia svoje svaly tzv.tejpovaním.  Kinesio-Taiping je prevratná metóda, ktorá športovcom vďaka správnemu nalepeniu špeciálneho tejpu zaručí pohodlie a vyššiu ochranu pred zranením. Športovec sa tak môže koncentrovať na výkon. Vemie často túto metódu využívajú aj tí, ktorí trpia chronickým zranením a obávajú sa komplikácií.

Pred športovaním aj po ňom je taktiež dôležité myslieť na kvalitnú výživu. Ak vyžadujete po svojom tele maximálny výkon, dajte mu to najkvalitnejšie z výživového hľadiska, čo môžete.

Pri samotnom športovaní potom postačí zvoliť prijateľnú záťaž, ktorú vaše telo aj fyzická zdatnosť ustojí. 

 

Starostlivosť o svaly Starostlivosť o kĺby

Súvisiace produkty

Súvisiace produkty


Súvisiace dotazy z poradne

Súvisiace dotazy z poradne

    • Otázka pre lekárnika
    • Kĺby a svaly
    • Otázka na produkt
    22. 06. 2020

    Sú vhodné tejpovacie pásky pri bolesti chrbta, lýtok, celého tela?

    Dobrý večer chcel by som sa vás spýtať hľadám niečo proti bolesti kĺbov ,ramien, lýtok,chrbta, no celého tela a gély malo účinkujú pomôžu tie pásky ? Alebo poradili by ste mi niečo účinné? Vopred ďakujem za odpoveď

    Dobrý deň,

     

    ďakujem za otázku.

     

     

    Určite aj kineziologické tejpovacie pásky sú účinné a vhodné. Pri lepení tejpovacích pások je  potrebné byť dostatočne informovaný a vedieť ako správne postupovať. Pri lepení je najdôležitejší smer a sila ťahu. Aj malé odchýlky môžu mať celkom iné až opačné účinky. Na začiatok odporúčam zveriť sa do rúk odborníka - fyzioterapeuta, ktorý má za sebou kurz tejpovania a bohaté skúsenosti. Nesprávne nalepenie tejpu pôsobí veľmi dráždivo na mäkké štruktúry pod pokožkou, ktoré ovplyvňujú fungovanie svalov. 

     

    Kinesiotejp je teda elastická páska, ktorá nám dovolí hýbať sa, na rozdiel od klasického fixačného tejpu. Podstatou je uvoľnenie tlaku na receptory, ktoré sa nachádzajú v každom svale. Môžeme si ich predstaviť ako senzory, ktoré vnímajú, čo sa so svalom deje. 

    Účinok tejpu je okamžitý po nalepení na pokožku. . Bežne by však mal byť tejp na pokožke max. 3-5 dní, podľa typu tejpu a použitia. Pri problémoch dlhodobého charakteru je potrebné dodržať pauzu 1-3 dni medzi jednotlivými tejpovaniami, aby pokožka mohla zregenerovať. Tento časový interval treba dodržať a zbytočne nepredlžovať nosenie tejpu. Dlhým nosením môžeme ľahko podráždiť pokožku, tým že pokožka pod tejpom dýcha len obmedzene.Pri problémoch dlhodobého charakteru je potrebné dodržať pauzu 1-3 dni medzi jednotlivými tejpovaniami, aby pokožka mohla zregenerovať.

    Môžete aj vyskúšať  Allga San Kosodrevinový gél 100ml  uvoľňujúci gél určený na ošetrenie a starostlivosť o šiju, chrbát a nohy. Obsahuje kosodrevinový olej, extrakt z arniky, vitamín E, etanol a mentol. Možno by bolo vhodné pri chronických bolestiach na preliečenie užívať Wobenzym 300 tbl. - 3-krát 6 tabliet denne po dobu 5 - 6 týždňov. Odporúča sa užívať tablety najmenej 30 minút pred alebo 90 minút po jedle s veľkým množstvom vody (približne 250 ml).

     

    S pozdravom  a želaním krásneho dňa

    PharmDr. Lenka Balážová

    odborný zástupca BENU SK 77

     

     

    šipka PharmDr. Lenka Balážová

    Na otázku odpovedala PharmDr. Lenka Balážová , Bratislava, Pribylinská zobraziť odpoveď skryť odpoveď

    • Otázka pre lekárnika
    • Kĺby a svaly
    • Otázka na produkt
    14. 01. 2021

    Aké presné zloženie má Staroslovenská hrejivá masť 250 ml?

    Dobrý deň.
    Prosím Vás, potrebujem hrejivu masť na krk. Kúpila som si konskú masť, ktorá má v zložení aj chilli papričky. Myslela som, že zomriem, keď som ju použila. Neskutočne to pálilo, nedalo sa to vydržať. Na Vašej stránke som našla Staroslovenská hrejivá masť 250 ml. Môžete mi pozrieť jej zloženie, či neobsahuje žiadne chilli papričky a podobné dráždivé veci? Ďakujem.

    Dobrý deň,

     

    ďakujem za otázku.

     

    Staroslovenská hrejivá masť obsahuje konopný olej, výťažky z kosodreviny, gaštanu konského a prasličky roľnej. Tieto účinné látky majú na pokožke hrejivý, prekrvujúci a relaxačný účinok bez pocitov podráždenia a nepríjemného začervenania pokožky. Príjemný chladivý účinok na koži pretrváva ešte dlhú dobu po aplikácii a poskytuje tak pocit úľavy.  Masáž kože staroslovenskou hrejivou masťou napomáha senzoricky jemne prehriať a prispieva tak k pocitu úľavy. Prekrvenie a rozhýbanie kože v okolí kĺbov napomáha potlačeniu pocitu stuhnutosti, ktoré môžu viesť až k bolestivosti. 

    Účinné látky:

    Konopný olej (5%) je bohatý na esenciálne mastné kyseliny, vitamíny A, B1, B2, B6, C a E, fytín (používaný v lekárstve pri liečbe chudokrvnosti) a kyselina kanabidiolová so silným baktericidným účinkom. Je tiež zdrojom dôležitých minerálnych látok – vápníka, sodíka, fosforu, horčíka, draslíka i železa, mangánu, zinku, kremíka či platiny. Používa sa okrem iného pri liečení neurodermatídy (lupienky) a iných chronických chorôb kože. Ďalej chráni pokožku pred vysušovaním, predčasnou tvorbou vrások. 

    Aplikácia:

    Dostatočné množstvo prípravku naneste na príslušnú časť tela a sústredenými pohybmi prstov a dlaní vmasírujte prípravok do pokožky. Aplikáciu opakujte podľa potreby.Účinok sa na koži objaví po niekoľkých minútach. Pred prvou aplikáciou doporučujeme účinok odskúšať na pokožke predlaktia. 

     

    Uvedená masť bude pre Vás vhodná, v prípade záujmu si môžete v našej internetovej lekárni objednať. 

     

    S pozdravom  a želaním krásneho dňa

    PharmDr. Lenka Balážová

    odborný zástupca BENU SK 77

     

     

    šipka PharmDr. Lenka Balážová

    Na otázku odpovedala PharmDr. Lenka Balážová , Bratislava, Pribylinská zobraziť odpoveď skryť odpoveď

    • Otázka pre lekárnika
    • Kĺby a svaly
    22. 02. 2021

    Je vhodné užívať Magnézium pri kolísavom krvnom tlaku na uvoľnenie svalových kŕčov?

    Liečim sa na tlak mam kolisavy, depresie, a kŕče v lýtkach, môžem prosím užívať magnézium. Aj keď má tlak nižší alebo pulz? Ďakujem

    Dobrý deň,

     

    ďakujem za otázku.

     

    môžete užívať aj magnézium, je prevenciou pred svalovými kŕčami. Je vhodné však aj monitovať krvný tlak. Pri nízkom tlaku je potrebné dodržiavať pitný režim. OdporúčamVám  MAGNE B6 50 tabliet. U dospelých sa podáva  6-8 tabliet denne, rozdelených do 2-3 denných dávok, najlepšie pri jedle.  Ak sa do 1 mesiaca pacient necíti lepšie alebo sa cíti horšie, musí sa obrátiť na lekára. Lokálne môžete svaly na lýtkach masírovať gélom s arnikou : CALENDULA Kostihojovo-arnikový gél 200 ml alebo ALPA Emulzia s arnikou 100 ml.  Vhodným výžoivovým doplnkom je užívanie TEREZIA Hliva ustricová s rakytníkovým olejom 60 + 60 kapsúl ZADARMO, ktorá má okrem podpory imunitného systému aj priaznivý vplyv na kardiovaskulárny systém - optimalizuje krvný tlak. 

     

    S pozdravom  a želaním krásneho dňa

    PharmDr. Lenka Balážová

    odborný zástupca BENU SK 77

     

     

    šipka PharmDr. Lenka Balážová

    Na otázku odpovedala PharmDr. Lenka Balážová , Bratislava, Pribylinská zobraziť odpoveď skryť odpoveď

Všetky dotazy


Súvisiace články

Súvisiace články

Všetky články


Hodnotenie

Hodnotenie

Buďte prvý, kto pridá hodnotenie k tomuto článku.