Čo na bolesť chrbta

ČO NA BOLESŤ CHRBTA

Ľubica Sobčáková

Ľubica Sobčáková

Bolesti chrbta sú najčastejšou príčinou pracovnej neschopnosti. Je to jedna z najbežnejších bolestí, ktorá vás môže stretnúť. Sedavé zamestnanie chrbtu rozhodne neprospieva. Nezabúdajte svaly chrbta pravidelne posilňovať a hlavne nepodceňujte príznaky bolesti.

 

  • Pohyb

4 minúty čítania


Príčiny bolesti chrbta Príčiny bolesti chrbta

Medzi najčastejšie príčiny bolesti chrbta patrí :

  • nedostatok pohybu,
  • sedavý spôsob života,
  • svalová nerovnováha,
  • preťažovanie určitých segmentov chrbta,
  • ploché nohy,
  • a nevhodné matrace.

Chrbát ľahko preťažíte - napríklad pri práci v záhrade či zdvíhaní ťažkých vecí. Bolesť v chrbte má celý rad prejavov. Od jednoduchej bolesti svalov cez bolesti ostré a bodavé až po takú, ktorá vám znemožňuje sa pohnúť. Dôsledkom oslabených chrbtových svalov je zlé držanie tela, opotrebovanie stavcov a vznik bolesti chrbta.

Bolesti chrbta delíme na:

  • akútne
  • chronické - bolesti trvajúce dlhšie ako 6 mesiacov

Podľa toho, ktorú časť chrbtice bolesť postihuje :

  • krčnú
  • hrudnú
  • bedrovú

Ako sa zbaviť bolesti chrbta Ako sa zbaviť bolesti chrbta

Posilňujte pravidelne niekoľkokrát týždenne stred tela a chrbtové svaly. Myslite na správne držanie tela - cvičenia ako je pilates alebo joga vás podporia pri posilnení hlboko uložených svalových skupín. Choďte, plávajte - buďte v pohybe - váš chrbát to ocení.

Pohyb je dôležitý, ale nie je to všetko. Venujte pozornosť aj ďalším okolnostiam ako sú správne zvolené matrace či správne sedenie. Ak trávite svoje pracovné hodiny sedením pri počítači, nastavte si správne výšku monitora a stoličky. Pri sedení podporte chrbát s overball rehabilitačnou loptou. Striedajte pozície, naťahujte sa. Kameňom úrazu môže byť aj zlé dýchanie. Masáž je na bolesť chrbta určite príjemným a vhodným variantom, tak si ju raz za čas doprajte.

Bolesť chrbta môže byť aj symptómom iného vážneho ochorenia ako je rakovina. Ak vaše bolesti pretrvávajú radšej navštívte lekára.

Cviky na bolesti chrbta Cviky na bolesti chrbta

Prevenciou proti bolesti chrbta je cvičenie. Posilňujte telo rovnomerne a primerane, buďte opatrní, aby ste nepreťažili svalstvo. Nasledujúce tri cviky vám napomôžu k uvoľneniu chrbtice.

Kolíska

Uvoľnite a pretiahnite chrbticu pomocou kolísky. Ako taký cvik správne prevediete? Ľahnite si na chrbát, bradu pritiahnite ku krku a nechajte hlavu voľne ležať na podložke. Zdvihnite nohy a pokrčte ich v kolenách, potom ich pritiahnite k hrudníku. Pridržiavajte kolená pritiahnuté k hrudi pomocou rúk. Voľne sa kolísajte spredu dozadu, dochádza tak k premasírovaniu chrbtice. Nezabudnite pravidelne dýchať. Vďaka tomuto cviku preťahujete a uvoľňujete celú časť chrbtice, predovšetkým bedrovú časť.

Rotácia chrbtice

Ľahnite si na chrbát a pokrčte nohy. Chodidlá rozkročte na šírku svojej panvy a pomaly ich pokladajte na jednu a potom na druhú stranu. Tento plynulý pohyb je veľmi jednoduchý a zároveň príjemný. Ramená a lopatky nechávajte na podložke - neodlepujte ich od nej. Hlavou otáčate na druhú stranu než, kam padajú nohy. Kolená dávate do takej polohy, pokjiaľ vám je to príjemné - dôležité je neísť za svoju hranicu. Doprajte si uvoľnenie chrbtice v rotácii.

Vytiahnutie chrbtice

Naozaj jednoduchý cvik, ktorý jednoducho zvládnete, je vytiahnutie chrbtice. Ľahnite si na chrbát, pokrčte kolená. Hlavu oprite o tylo. Cieľom cviku je vyťahovať sa, čo najďalej za kostrčou hlavou. Máte pocit ako by ste rástli do diaľky. Dochádza k napnutiu a pretiahnutiu svalov, následne potom dôjde k uvoľneniu stavcov. Cvik môžete vykonávať v stoji aj v sede.

Zahrňte do svojho života pravidelné cvičenie na chrbát, naťahujte chrbtové svalstvo a predídete tak bolesti chrbta.

Starostlivosť o svaly Starostlivosť o kĺby

Súvisiace produkty

Súvisiace produkty


Súvisiace dotazy z poradne

Súvisiace dotazy z poradne

Všetky dotazy


Súvisiace články

Súvisiace články

Všetky články


Hodnotenie

Hodnotenie

Buďte prvý, kto pridá hodnotenie k tomuto článku.