Ako sa zbaviť stresu

AKO SA ZBAVIŤ STRESU

PharmDr. Lenka Balážová

PharmDr. Lenka Balážová

V dnešnej zrýchlenej dobe, v ktorej sú na jedinca kladené väčšie a väčšie nároky je stres veľmi častým negatívnym vplyvom, ktorý ovplyvňuje náš život a tiež naše zdravie. Občasná nervozita je pomerne bežný jav, ale dlhodobý stres je pre naše telo veľmi nebezpečný. Aké fyzické príznaky stresu teda existujú? Ako sa vyrovnať so stresom? Aj o tom, ako sa zbaviť nevoľnosti zo stresu si povieme v tomto článku.

  • Životný štýl
  • Spánok a nálada

7 minút čítania


Čo je to stres? Čo je to stres?

S človekom je stres spojený od začiatku evolúcie. Súčasné nároky na život sú však samozrejme iné ako vtedy a prejavy stresu sa teda taktiež líšia. Pod slovom stres sa skrýva reakcia nášho tela na mimoriadne situácie, ktoré v nás vyvolávajú záťaž. V organizme následne dochádza k fyzickým, mentálnym alebo emocionálnym odozvám. Stres sa objavuje v čase, keď pociťujeme nebezpečenstvo, záťaž alebo čelíme náročnej situácii.

Pri stresovej situácii v organizme prebiehajú chemické procesy. Začne sa zrýchľovať náš tep, srdcová frekvencia a v tele sa so produkuje viac hormónu kortizol. Práve kortizol sa označuje ako stresový hormón, ktorého vyplavovanie blízko súvisí s naším duševným a fyzickým stavom.

Druhy stresu

Stres nemusí byť vždy vyslovene negatívnou záležitosťou. V napätí je človek napríklad pred novou alebo náročnou skúškou. Pred touto udalosťou určite ihneď na internete vyhľadávate informácie, ako sa zbaviť nervozity.

Nervozita sa v podobnej situácii často prejavuje takzvaným stresovým bruchom, určite ste už tento zvláštny pocit v oblasti brucha už zažili. Tento typ stresu je spojený s ďalším hormónom, adrenalínom. Ten váš organizmus okrem iného pozitívne nabije pre prekonanie danej skúšky. Po úspešnom absolvovaní sa vaše telo navráti späť do normálneho režimu.

Ak je však srdcový rytmus permanentne zrýchlený, dýchanie a svaly nie sú uvoľnené a zvierajú náš často zlé pocity,  jedná sa o dlhodobý stres. Pri ňom sa stretávame s vyplavovaním už spomínaného kortizolu. Pre náš zdravotný stav sa tento druh stresu stáva naozaj nebezpečným.

Časté dôvody, prečo sa stresujeme Časté dôvody, prečo sa stresujeme

V dnešnej modernej dobe sa so stresom už musel stretnúť každý. Všetky oblasti života sa totiž dynamicky menia a nie vždy sa človek rýchlemu tempu dokáže prispôsobiť. K depresiám či úzkostiam môže následne skĺznuť ktokoľvek z nás.

Pod tlakom sme už ako deti, v našom ranom veku sa totiž tlačí na výsledky v škole. V ďalšej etape života, kedy už pracujeme zasa musíme mať dostatočnú výkonnosť a spĺňať všetky nároky v zamestnaní. Spoločne s tým všetkým je tu ešte náš osobný a rodinný život. V mnohých prípadoch potom neostane čas na odpočinok a relaxáciu.
 

Pridať sa navyše može ešte niektoré z týchto častých dôvodov stresu :

  • ťažká choroba,
  • úraz,
  • rodinné alebo osobné problémy,
  • rozchod alebo rozvod,
  • ťažkosti v práci,
  • strata zamestnania alebo nezamestnanosť,
  • finančné problémy,
  • choroba alebo smrť niekoho blízkeho.

Stres

Príznaky stresu Príznaky stresu

A čo spôsobuje stres v našom tele? Pokiaľ si náš organizmus od neustálych skúšok oddýchne, môže dôjsť k prepracovaniu a nepomôžu ani lieky na sústredenie. Následne sme už len krôčik od stavu, kedy sme v strese či dokonca trpíme depresiou alebo úzkosťou.

Fyzické prejavy depresie, stresu či úzkosti menia náš organizmus týmto smerom :

  • zvýšený tep a krvný tlak,
  • zrýchlené dýchanie,
  • spomalené trávenie,
  • znížená imunita,
  • svalové napätie,
  • zhoršená kvalita spánku.

V čom sa môže prejaviť dlhodobý stres? V čom sa môže prejaviť dlhodobý stres?

Jedným z mnohých prejavov stresu je aj pokles imunitnej aktivity. Obranyschopnosť ľudského tela je teda nižšia a s tým môžu prísť s tým spojené zdravotné ťažkosti. V prípade dlhodobého stresu prejavy môžu byť aj veľmi vážne.

Medzi ne patria:

  • bolesti hlavy,
  • závrate,
  • únava a vyčerpanie organizmu,
  • vnútorný nepokoj - tras, tj. vnútorná triaška celého tela,
  • z psychofarmák môže vznikať napríklad aj tlak na hrudi,
  • bolesť brucha zo stresu (stresové brucho),
  • bolesť pankreasu,
  • nechutenstvo alebo naopak prejedanie sa,
  • poruchy príjmu potravy či trávenia,
  • nevoľnosť zo stresu,
  • problémy s vylučovaním ( zápcha či hnačka zo stresu),
  • zvýšený krvný tlak,
  • zrýchlená srdcová činnosť,
  • dýchavičnosť zo stresu (prejdite si rady, ako sa zbaviť dýchavičnosti),
  • nadmerné potenie,
  • sexuálne problémy.

Ako vidno, dôsledky dlhodobého stresu môžu teda mať na náš zdravotný stav vplyv v mnohých ohľadoch. Takisto sa zistilo, že ak trpíte niektorou z chorôb, tak stres môže chorobu ešte výrazne zhoršiť.

Stres v spojení s alkoholom, tabakom či drogami

Je dosť možné, že vás napadne vyriešiť stres niektorými návykovými látkami. Verte však, že samoliečba alkoholom, cigaretou alebo dokonca drogami v boji so stresom rozhodne nie je to pravé.

Ba naopak tieto látky oslabujú schopnosti tela, ako sa zbaviť úzkosti a stresu. Stres sa v spojení s návykovými látkami stáva ešte škodlivejším! Poďme sa teraz spoločne pozrieť na to, čo pomáha na nervozitu naozaj a ako zvládnuť stres.

Ako bojovať so stresom? Ako bojovať so stresom?

Univerzálna odpoveď na otázku ,, Ako nemať stres? '' Bohužiaľ neexistuje. Každý z nás je iný a má iné problémy a na každého tiež zaberá niečo iné. Vyrovnať sa so stresom nie je vôbec nič jednoduché, ale ako bolo už niekoľkokrát povedané, dlhodobý stres, depresie a úzkosti nás ničia fyzicky aj mentálne a je nutné ich v nerovnom boji poraziť!  Nižšie nájdete niekoľko tipov a rád, ako sa uvoľniť, ako sa brániť stresu, prípadne ako sa vyrovnať so stresom.

  1. Relaxácia - v tomto smere myslíme odpočinok tela, ale aj mysle a duše. K relaxačnému cvičeniu si pustite meditačnú hudbu proti stresu a na pár minút sa odstrihnite od akýchkoľvek problémov. Postupom času sa môže z tejto činnosti stať každodenný rituál.
  2. Trávenie času s tými, ktorých máte radi - ľudia, ktorých milujete vám určite dodajú tú správnu energiu a prípadne sa pokúsia pomôcť vám s problémami, ktoré vás ťažia.
  3. Spánok - úplný základ pre regeneráciu nášho tela a duše. Ak máte so spánkom problémy, skúste napríklad medovku lekársku alebo mučenku. Pomôcť môže tiež meditačná hudba na spanie.
  4. Pohyb - pravidelným športom sa do tela vyplavia endorfíny, čo sú hormóny šťastia spôsobujúce dobrú náladu a pocity šťastia.
  5. Pobyt v prírode - prechádzka na čerstvom vzduchu môže trvať pokojne len pol hodiny, ale verte, že dokáže s vašou psychikou robiť divy. Okrem toho pomôže nášmu celkovému zdraviu.

To je len zlomok trikov, ako na stres a nervozitu vyzrieť prírodnou cestou. Medzi ďalšie sa odporúča napríklad počúvanie obľúbenej hudby, masáž, tanec, joga alebo koníčky. Venujte svoj voľný čas priateľom, rodine či domácim miláčikom. Snažte sa proste robiť to, čo vás baví a napĺňa.

Prestávate zvládať stres?

Ak, už neviete ako zahnať úzkosť alebo máte príznaky chronického stresu nebojte sa ísť a pohovoriť si o svojich problémoch s praktickým lekárom či psychológom alebo psychiatrom. Určite spolu dôjdete k správnemu riešeniu. Siahnuť môžete tiež po doplnkoch stravy alebo voľne predajných liekoch na stres, ľudovo povedané po práškoch proti stresu. Pamätajte však, že kľúč je predovšetkým v nastavení vašej mysle.

Autor: Daniel Zajfrt

Nervy a stresLieky na depresiu a stres

Súvisiace produkty

Súvisiace produkty


Súvisiace dotazy z poradne

Súvisiace dotazy z poradne

    • Otázka pre lekárnika
    • Stres a spánok
    13. 05. 2020

    Sú dostupné silné antidepresíva aj bez predpisu?

    Dobry den ktore silne antidepresiva su bez predpisu dakujem

    Dobrý deň,

     

    ďakujem za otázku.

     

    Správny výber vhodného antidepresíva pre konkretného človeka patrí do rúk odborného lekára - psychiatra. V dnešnej hektickej dobe je bohužiaľ veľmi veľa ľudí bez rozdielu veku na antidepresívach. Ak Vás trápi  dlhšie depresia, dporučujem Vám odkonzultovať Váš zdravotný stav s odborným lekárom.    

    Všetky silné antidepresíva  , obsahujúce chemické látky sú viazané na recept. 

    Z dostupných voľnopredajných antidepresív sú tie, kt. sú na prírodnej báze. Doporučujem Vám vyskúšať De-press cps 1x60 ks tbl 60 . Ide o nenávykový prípravok, ktorý bol vyvinutý na dosiahnutie dobrej nálady, duševnej a fyzickej pohody, zníženie únavy a vyčerpania  a vyrovnania sa so stresom.Užíva sa  1–2 kapsuly (tobolky) denne, je vhodný na dlhodobé užívanie.

     

     Veľmi vhodným doplnkom  je určite práca s potlačenými emóciami , nakoľko depresia vzniká práve v dôsledku toho, že  v sebe potláčame emócie.( anglicky  depression - zníženie, stlačenie)  Ak budete mať chuť a čas, doporučujem  Vám vyskúšať aj túto formu  terapie, je to veľmi zaujímavé  a uzdravujúce. V súčasnosti je   veľmi veľa možnosti - terapia Cesta, etikoterapia atď. Stačí si len vybrať to čo Vás osloví. Držím palce. 

     

    S pozdravom  a želaním krásneho dňa

    PharmDr. Lenka Balážová

    odborný zástupca BENU SK 77

     

     

    šipka PharmDr. Lenka Balážová

    Na otázku odpovedala PharmDr. Lenka Balážová , Bratislava, Pribylinská zobraziť odpoveď skryť odpoveď

    • Otázka pre lekárnika
    • Stres a spánok
    22. 03. 2021

    Čo je vhodné užívať na chronický stres?

    Dobrý deň chcem sa opýtať čo by ste poradili na chronicky stres s nevolnoasťami, mám problémy aj s dýchaním pri strese, zvraciam, bolí ma hlava, dusím sa, potrebujem poradiť niečo fakt účinné. Ďakujem za odpoveď

    Dobrý deň,

     

    ďakujem za otázku.

     

     

    Pri popise vašich symptómov Vám odporúčam riešiť vaše problémy s odborníkom - či už psychológom alebo psychiatrom. Určite pri takej búrlivej reakcii organizmu treba pracovať na zvládaní stresu a odstránení príčiny- či ide o stres opodstatnený  alebo nie. Ak ide o opodstatnený stres, je potrebné sa zamerať na odstránenie príčiny - zmena zamestania ( v prípade, že stres Vám vyvoláva nápor v práci), riešenie rodinných konfliktov ( ak stres spôsobuje napr. rodinné násilie, život s alkoholikom, tyranom  a pod). Ak ide o precitlivenú reakciu Vášho organizmu na bežný stres, je potrebné s odborníkom riešiť príčinu tejto reakcie na hlbšej úrovni, prečo Vaše telo takto reaguje.   Môžem Vám odporúčať nejaké prípravky vo fome pomocnej barličky, kt. by Vám mohli zmierniť vašu reakciu organizmu, ale ide len o podpornú liečbu. Odporúčam Vám prípravok DE-PRESS 60 kapsúl, kt. sa užíva v dávke  1–2 kapsuly (tobolky) denne. Vhodné na dlhodobé užívanie. V prípade preferencie užívania homeopatík odporúčam užívanie homeopatického lieku SÉDATIF PC tbl 60. Svojim komplexným zložením upokojuje podráždený nervový systém a zároveň odstraňuje telesné ťažkosti, ktoré vznikajú v dôsledku stresu. Jeho výhodou je, že nie je návykový, neutlmuje. Užíva  sa v dávke 2 tablety 3x denne. Ak je to potrebné, dávky sa môžu opakovat' častejšie, tablety sa nechajú voľne rozpustit' v ústach 

    Vhodné je aj inhalovanie esenciálneho oleja Bergamot - HANUS Silica bergamotová 5 ml či už priamo z fľaštičky, alebo pomocou difúzera. Bergamot sa nesmie nanášať priamo na kožu. 

     

     

     

    S pozdravom  a želaním krásneho dňa

    PharmDr. Lenka Balážová

    odborný zástupca BENU SK 77

     

     

    šipka PharmDr. Lenka Balážová

    Na otázku odpovedala PharmDr. Lenka Balážová , Bratislava, Pribylinská zobraziť odpoveď skryť odpoveď

Všetky dotazy


Súvisiace články

Súvisiace články

Všetky články


Hodnotenie

Hodnotenie

Buďte prvý, kto pridá hodnotenie k tomuto článku.