Úzkostná nespavosť

ÚZKOSTNÁ NESPAVOSŤ

PharmDr. Lenka Balážová

PharmDr. Lenka Balážová

Niektorí ľudia majú príliš ľahký spánok a niekoľkrát počas noci sa prebudia. Iní zasa nemôžu dospať, budia sa príliš skoro a sú počas dňa unavení. Príčina týchto stavov môže byť aj organického pôvodu. Najčastejšia porucha spánku má však psychologický alebo presnejšie povedané psycho-fyziologický pôvod a jej prejavom je neschopnosť včas zaspať. Poďte sa s nami pozrieť na to, čo všetko môžu spánkové poruchy spôsobiť a ako problémy so spaním poriešiť.

  • Spánok a nálada

5 minút čítania


Kvalitný spánok je predpokladom telesného a duševného zdravia Kvalitný spánok je predpokladom telesného a duševného zdravia

 

Nedostatok spánku zásadne ovplyvňuje kvalitu nášho života. Nespavosť, ktorú odborne nazývame insomnia, sa môže prejavovať rôznym spôsobom. Niektorí ľudia majú príliš ľahký spánok a niekoľkokrát počas noci sa prebudia. Iní nemôžu dospať, budia sa príliš zavčasu a sú počas dňa unavení. Príčina týchto stavov môže byť aj organického pôvodu. Najčastejšia porucha spánku má však psychologický alebo presnejšie povedané psycho-fyziologický pôvod a jej prejavom je neschopnosť včas zaspať.

Úzkostná nespavosť Úzkostná nespavosť

 

Väčšina z nás to už niekedy zažila. Ležíme v posteli, prevaľujeme sa, hodiny plynú, ale spánok neprichádza. Urputne sa snažíme spánok navodiť, predstavujeme si, ako budeme druhý deň unavený a niekedy už prepadáme bezmocnosti či hnevu. Nie je  divu, dôsledky nevyspania  sa prejavujú  nielen  telesnou únavou či bolestiami hlavy, ale aj zlou náladou a stratou chuti do života. Pokiaľ nejde o ojedinelú situáciu a podobné stavy nás trápia častejšie, hovoríme o úzkostnej alebo niekedy tiež naučenej  nespavosti.

  Čo nám vlastne bráni zaspať? Čo nám vlastne bráni zaspať?

 

Odpoveď je zdanlivo jednoduchá. Sú to určité druhy našich myšlienkových tokov. Niekedy máme totiž tendenciu premýšľať v určitých vzorcoch, ktoré vyvolávajú úzkosť a v horších prípadoch aj strach. Je to predovšetkým v situáciách, kedy uvažujeme o blízkej či vzdialenejšej budúcnosti a vytvárame reťazce automatických negatívnych myšlienok, ktoré smerujú k nejakému katastrofickému scenáru. Nemusí sa jednať o katastrofu v pravom slova zmysle. Stačí, keď sa pred spaním zaoberáme tým, čo všetko musíme zajtra stihnúť, čo sa nesmie pokaziť a na čo nesmieme zabudnúť.

Niekedy si tiež vybavujeme krivdy či konflikty, ktoré sme počas dňa zažili a prehrávame si v duchu naše vnútorné dialógy s osobami, ktoré nás nahnevali alebo nám ublížili. Také myšlienky spustia po fyziologickej stránke stresovú reakciu. Zrýchľuje sa dych a tepová frekvencia, zvyšuje sa krvný tlak a vyplavuje sa adrenalin. Naše telo sa pripravuje na boj alebo útek, pretože nedokáže rozlíšiť, či je ohrozujúci podnet reálny alebo je len predmetom našich predstáv. Stresová pohotovosť nás teda po všetkých stránkach aktivuje a spánok je to posledné, čo by náš organizmus v túto chvíľu z čisto obranného dôvodu pripustil.

Bludný kruh nespavosti Bludný kruh nespavosti

 

Pokiaľ zažijeme niekoľko bezsenných nocí, je prirodzené, že začneme mať už  v podvečer obavy, že sa táto nepríjemná situácia bude opäť opakovať. Reťazce úzkostných myšlienok sa potom týkajú všetkých možných problémov, ktoré nastanú, pokiaľ naše telo a mozog nezíska tak potrebnú energiu. Premýšľame nad tým, ako budeme nevýkonní, podráždení či nesústredení a aké možné negatívne následky so sebou tento stav prinesie. Naše telo vníma stav ohrozenia a po fyziologickej stránke opäť aktivuje prirodzenú obrannú reakciu, teda stav stresovej pohotovosti. Trpíme tzv. anticipačnou úzkosťou a obavy z nevyspania sa potom bohužiaľ stávajú sebanaplňujúcím proroctvom.

Čo pomáha navodiť včasné zaspanie a pokojný spánok?? Čo pomáha navodiť včasné zaspanie a pokojný spánok?

 

Práca s myšlienkami

V prvom rade by sme  si mali uvedomiť, čo vlastne naše myšlienky spôsobujú a začať si ich viac všímať. Večernými starosťami či obavami už aj tak nič nezachránime, preto by sme  sa mali cielene zamerať na to, aby boli obsahy našej mysle ukľudňujúce. Pomôcnou barličkou v tomto prípade môžu byť  rôzne relaxačné nahrávky alebo audioknihy. Vyskúšajte každý večer pred spaním si vedome vyčistiť myseľ - zatvorte oči a aspoň 20 sekúnd vydržte bez myšlienky. A ak sa aj objavia myšlienky, nevenujte im pozornosť, treba ich vnímať len ako oblaky na oblohe, ktoré prídu a odídu.  Ak sa vám to podarí, čas meditácie môžete postupne predlžovať.  

Dodržovanie spánkovej hygieny

V posteli by ste sa mali zdržiavať len po dobu spánku, miestnosť by mala byť dobre vetraná a čas zaspávania a vstávania by sa príliš  často nemal meniť. Neskoro večer by  sme  už tiež nemali pracovať na počítači či surfovať po internete. Modré svetlo totiž zabraňuje tvorbe melatonínu a rýchlo sa meniace virtuálne podnety sú navyše značne stimulujúce. Nemali by sme  tiež konzumovať ťažké jedlá, piť kávu, alkohol alebo fajčiť. Pohybová aktivita naopak pomáha metabolizovať stres a prispieva k zdravému spánku, športovať by sme však nemali tesne pred spaním.

Prírodná hypnotiká

Existuje rada prírodných prípravkov, ktoré našmu organizmu neškodia, majú  relaxačné účinky a zdravý spánok pomôžu navodiť. Jedná sa predovšetkým o rôzne bylinné tablety a čaje, ktoré môžeme zakúpiť aj bez lekárskeho predpisu.

Psychoterapia

Pokiaľ sú spánkové problémy závažnejšieho charakteru a pridružujú sa aj opakujúce sa úzkostné stavy počas dňa, je vhodné vyhľadať odbornú pomoc. V prípade naučenej nespavosti je nejefektívnejšou cestou kognitívno-behaviorálne terapie.

Autor: Marie Funke, AdiCare

Prípravky na spanieVšetko na depresie a stres

Súvisiace produkty

Súvisiace produkty


Súvisiace dotazy z poradne

Súvisiace dotazy z poradne

    • Otázka pre lekárnika
    • Otázka na produkt
    • Stres a spánok
    10. 11. 2020

    Koľko mg melatonínu obsahuje prípravok WALMARK Melatonin 30tbl a ako sa užíva?

    Dobrý deň,

    Koľko mg Melatonínu obsahuje 1 tabletka (WALMARK Melatonin (inov.obal 2019) 1x30 ks tbl 30).

    Ďakujem

    Dobrý deň,

     

    ďakujem za otázku.

     

    1/2 tbl ( čo predstavuje dennú dávku)  obsahuje 1,5mg melatonínu. 

     

    Užíva sa 1/2 tablety denne pred spaním, kt. sa zapije tekutinou.  

    • Priaznivý účinok na zmiernenie subjektívneho pocitu tzv. jet lag sa dosiahne pri príjme  minimálne 0,5 mg melatonínu tesne pred spaním prvý deň cesty a niekoľko nasledujúcich dní po príchode na miesto určenia.
    • Priaznivý účinok na zníženie času zaspávania sa dosiahne pri príjme 1 mg  melatonínu tesne pred spaním.

     

    S pozdravom  a želaním krásneho dňa

    PharmDr. Lenka Balážová

    odborný zástupca BENU SK 77

     

     

    šipka PharmDr. Lenka Balážová

    Na otázku odpovedala PharmDr. Lenka Balážová , Bratislava, Pribylinská zobraziť odpoveď skryť odpoveď

    • Otázka pre lekárnika
    • Deti a detská výživa
    • Stres a spánok
    30. 11. 2020

    Ktoré homeopatiká sú vhodné na spanie?

    Dobrý deň
    Chcela by som sa informovať či existujú homeopatiká pre deti čo pomáhajú spaniu. Dcérka má dva roky a stále sa budí 10-15x. Možno len na uvoľnenie a kludnejsia noc. Niečo čo by mohla brat a neskodilo by jej to
    Ďakujem za odpoveď a prajem pekný deň

    Dobrý deň,

     

    ďakujem za otázku.

     

     

    Na liečbu nervozity a problémov so spánkom  sa u detí používa homeopatický liek SEDALIA sir 200ml . Používa sa  u detí starších ako 1 rok na liečbu prechodnej nervozity a nezávažných porúch spánku. Homeopatikum sa obvykle užíva v dávke 1 odmerka (5 ml) ráno a večer. 
    Deťom od 12 do 30 mesiacov podávať len po porade s lekárom. Liečba má byť čo najkratšia a má sa ukončiť ihneď po vymiznutí symptómov. U detí starších ako 30 mesiacov liečba nesmie presiahnuť 10 dní.

     

    Doplnkovou liečbou môže byť užívanie čaju AGROKARPATY Detský čaj na dobrý spánok 20 x 2 g. Na pokojný spánok u Vašej dcérky by bolo vhodné aromatizovať priestor na spanie kvalitným levanduľovým olejom v difúzeri.  Momentálne je na trhu bohatá ponuka difúzerov. Pri výbere esenciálnzch olejov stavte na kvalitu, aby bol olej naozaj prírodný a nie sysntetický, kt. síce vonia robnako, ale účinok nemá žiadny. 

    Počas dňa je vhodné aromatizovať priestor mandarinkovým alebo pomarančovým esenciálnym olejom, kt. priaznivo pôsobia na pozitívne  pocity a dieťa je šťastné, radostné a  pokojné, zvyšuje sa jeho kreativita. 

     

    Veľmi prospešné by bolo stíšiť večer dcérku pomocou relaxačného kúpeľa WELEDA Levanduľový relaxačný set 200 ml + 100 ml a pomasírovať telo dcérky levanduľovým upokojujúcim olejom. Na začiatok odporúčam otestovať reakciu pokožky na levanduľový olej na malej ploche  na tele -napr.  na zápästí. 

     

    Verím, že kombinácia týchto produktov Vám pomôže odstrániť časté budenie u dcérky a obe si budeme môcť užiť dlhú noc.

     

     

    S pozdravom  a želaním krásneho dňa

    PharmDr. Lenka Balážová

    odborný zástupca BENU SK 77

     

     

    šipka PharmDr. Lenka Balážová

    Na otázku odpovedala PharmDr. Lenka Balážová , Bratislava, Pribylinská zobraziť odpoveď skryť odpoveď

Všetky dotazy


Súvisiace články

Súvisiace články

Všetky články


Hodnotenie

Hodnotenie

Buďte prvý, kto pridá hodnotenie k tomuto článku.