Čo robiť, keď nemôžem spať?

ČO ROBIŤ, KEĎ NEMÔŽEM SPAŤ?

Ľubica Sobčáková

Ľubica Sobčáková

“Čo robiť, keď nemôžem spať” pýtate sa sami seba. Prechádzate internet a stále nie a nie nájsť vhodnú odpoveď. Zdravý spánok je nesmierne dôležitý, preto vám prinášame praktické rady ako zlepšiť kvalitu spánku.

  • Články o zdraví
  • Spánok a nálada

3 minúty čítania


Čo je to nespavosť Čo je to nespavosť

Nespavosť, odborne insomnia, je porucha spánku, pri ktorej je narušené zaspávanie alebo priebeh spánku. Vyznačuje sa obtiažnym zaspávaním v noci a skorým ranným prebúdzaním, po ktorom už nemôžete znovu zaspať. Výnimkou nie je  ani časté prebúdzanie v priebehu spania. Nespavosť spôsobuje, že ste unavení, malátni, podráždení, máte zhoršenú koncentráciu a zlú náladu. Zhoršuje sa aj pracovná výkonnosť. Pri dlhodobej nespavosti dochádza k vážnejším problémom - psychickým poruchám a poruchám vnímania. Nenechajte problém s nespavosťou zájsť až tak ďaleko. 

Typy nespavosti

  • Prechodná - trvá väčšinou do 1 týždňa, spôsobená aktuálnym stresom.
  • Akútna - trvá do 1 mesiaca, je vhodná konzultácia s lekárom.
  • Chronická - dlhotrvajúca inosomnia môže viesť až k vážnym zdravotným následkom.

 

Príčiny nespavosti Príčiny nespavosti

Nespavosť je problémom súčasnej populácie. Súvisí s hektickou dobou a nadmierou stresu. 

Medzi jej najčastejšie príčiny patria :

  • Osobné problémy,
  • depresia,
  • nevhodný životný štýl,
  • stres,
  • bolesť,
  • vek,
  • nedostatok fyzickej aktivity,
  • nevhodné prostredie,
  • choroba,
  • zmena prirodzeného biologického rytmu (napr. zmena časového pásma).

Čo pomáha na spanie Čo pomáha na spanie

Ako zlepšíte kvalitu svojho spánku? Stačí, aby ste zmenili niekoľko zlých návykov vášho každodenného režimu.

Pár tipov a trikov spánkovej hygieny

  • Choďte spať a vstávajte pravidelne v rovnaký čas.
  • 6 hodín pred spaním nepite kávu, čaj a iné nápoje obsahujúce kofeín.
  • Nefajčite a nepite minimálne dve hodiny pred spaním.
  • Večer nejedzte ťažké jedlá - uprednostnite radšej niečo ľahšie na žalúdok.
  • Pravidelne sa pohybujte a cvičte - telesná námaha je vhodná pre lepší spánok.
  • Zabezpečte, aby izba, v ktorej spíte, bola tichá a tmavá.
  • Spite v dobre vyvetranej miestnosti a na kvalitnej posteli. Dôležitý je tiež správny výber matraca.
  • Príjemná relaxačná kúpeľ a mlieko s medom vám dopomôžu k lepšiemu spánku.

Pokiaľ to ide, odborníci doporučujú zvládnuť nespavosť bez liekov. Spánok podporený chemickými liekmi nie je  rovnaký ako prirodzený kvalitný spánok. Nedochádza u neho ku všetkým štádiám, ktoré sú pro úplné spanie potrebné - chýba fáza hlbokého mozgového a hlbokého telesného spánku. Preto sa človek necíti po prebudení odpočinutý. Na lieky na spanie navyše často vzniká závislosť

Bylinky na pokojný spánok

Nespíte, aj keď ste unavení a nechcete  užívať chemické lieky. Cítite se tak trochu v pasti? Nemusíte. Skúste prírodnu cestu - prípravok Magne B6 Relax obsahuje unikátnu kombináciu byliniek a ďalších látok, ktoré vám prinesú lepší a kvalitnejší spánok. 

Tušili ste, že medovka a chmeľ napomáhajú zaspávaniu a navyše môžu prispievať k zmierneniu psychického stresu? Medovka a jej ukľudňujúce účinky vám opäť dokážu priniesť do života kvalitný spánok. Chmeľ je tiež známy svojimi ukľudňujucími účinkami, navyše zmierňuje napätie. 

Súčasťou doplnku stravy Magne B6 Relax je extrakt z medovky a chmeľa v kombinácii s horčíkom a vitamínom B6, ktoré prispievajú k zníženiu miery únavy a vyčerpania. Prípravok je šikovným pomocníkom pre kvalitný spánok.

  • Podporuje zaspávanie a kvalitu spánku.
  • Znižuje únavu a vyčerpanie.
  • Podporuje nervovú a psychickú činnosť. 

Dobrý spánok je jedným zo základných pilierov vášho celkového zdravia. Spite opäť sladko - ako spokojné bezstarostné dieťa.

Súvisiace produkty

Súvisiace produkty


Súvisiace dotazy z poradne

Súvisiace dotazy z poradne

    • Otázka pre lekárnika
    • Otázka na produkt
    • Stres a spánok
    10. 11. 2020

    Koľko mg melatonínu obsahuje prípravok WALMARK Melatonin 30tbl a ako sa užíva?

    Dobrý deň,

    Koľko mg Melatonínu obsahuje 1 tabletka (WALMARK Melatonin (inov.obal 2019) 1x30 ks tbl 30).

    Ďakujem

    Dobrý deň,

     

    ďakujem za otázku.

     

    1/2 tbl ( čo predstavuje dennú dávku)  obsahuje 1,5mg melatonínu. 

     

    Užíva sa 1/2 tablety denne pred spaním, kt. sa zapije tekutinou.  

    • Priaznivý účinok na zmiernenie subjektívneho pocitu tzv. jet lag sa dosiahne pri príjme  minimálne 0,5 mg melatonínu tesne pred spaním prvý deň cesty a niekoľko nasledujúcich dní po príchode na miesto určenia.
    • Priaznivý účinok na zníženie času zaspávania sa dosiahne pri príjme 1 mg  melatonínu tesne pred spaním.

     

    S pozdravom  a želaním krásneho dňa

    PharmDr. Lenka Balážová

    odborný zástupca BENU SK 77

     

     

    šipka PharmDr. Lenka Balážová

    Na otázku odpovedala PharmDr. Lenka Balážová , Bratislava, Pribylinská zobraziť odpoveď skryť odpoveď

    • Otázka pre lekárnika
    • Deti a detská výživa
    • Stres a spánok
    30. 11. 2020

    Ktoré homeopatiká sú vhodné na spanie?

    Dobrý deň
    Chcela by som sa informovať či existujú homeopatiká pre deti čo pomáhajú spaniu. Dcérka má dva roky a stále sa budí 10-15x. Možno len na uvoľnenie a kludnejsia noc. Niečo čo by mohla brat a neskodilo by jej to
    Ďakujem za odpoveď a prajem pekný deň

    Dobrý deň,

     

    ďakujem za otázku.

     

     

    Na liečbu nervozity a problémov so spánkom  sa u detí používa homeopatický liek SEDALIA sir 200ml . Používa sa  u detí starších ako 1 rok na liečbu prechodnej nervozity a nezávažných porúch spánku. Homeopatikum sa obvykle užíva v dávke 1 odmerka (5 ml) ráno a večer. 
    Deťom od 12 do 30 mesiacov podávať len po porade s lekárom. Liečba má byť čo najkratšia a má sa ukončiť ihneď po vymiznutí symptómov. U detí starších ako 30 mesiacov liečba nesmie presiahnuť 10 dní.

     

    Doplnkovou liečbou môže byť užívanie čaju AGROKARPATY Detský čaj na dobrý spánok 20 x 2 g. Na pokojný spánok u Vašej dcérky by bolo vhodné aromatizovať priestor na spanie kvalitným levanduľovým olejom v difúzeri.  Momentálne je na trhu bohatá ponuka difúzerov. Pri výbere esenciálnzch olejov stavte na kvalitu, aby bol olej naozaj prírodný a nie sysntetický, kt. síce vonia robnako, ale účinok nemá žiadny. 

    Počas dňa je vhodné aromatizovať priestor mandarinkovým alebo pomarančovým esenciálnym olejom, kt. priaznivo pôsobia na pozitívne  pocity a dieťa je šťastné, radostné a  pokojné, zvyšuje sa jeho kreativita. 

     

    Veľmi prospešné by bolo stíšiť večer dcérku pomocou relaxačného kúpeľa WELEDA Levanduľový relaxačný set 200 ml + 100 ml a pomasírovať telo dcérky levanduľovým upokojujúcim olejom. Na začiatok odporúčam otestovať reakciu pokožky na levanduľový olej na malej ploche  na tele -napr.  na zápästí. 

     

    Verím, že kombinácia týchto produktov Vám pomôže odstrániť časté budenie u dcérky a obe si budeme môcť užiť dlhú noc.

     

     

    S pozdravom  a želaním krásneho dňa

    PharmDr. Lenka Balážová

    odborný zástupca BENU SK 77

     

     

    šipka PharmDr. Lenka Balážová

    Na otázku odpovedala PharmDr. Lenka Balážová , Bratislava, Pribylinská zobraziť odpoveď skryť odpoveď

Všetky dotazy


Súvisiace články

Súvisiace články

Všetky články


Hodnotenie

Hodnotenie

Buďte prvý, kto pridá hodnotenie k tomuto článku.