Kyselina listová v tehotenstve

KYSELINA LISTOVÁ V TEHOTENSTVE

Ľubica Sobčáková

Ľubica Sobčáková

Kyselina listová je súčasťou všetkých vitamínov pre tehotné a pre ženy pripravujúce sa na počatie. Ak patríte do skupiny žien, ktoré sa nechcú ládovať umelými vitamínmi a dávajú prednosť vyváženému jedálničku, od lekára odídete s receptom aspoň na už spomínanú kyselinu listovú. Prečo je v tehotenstve tak dôležitá a aké sú riziká užívania?

  • Tehotenstvo
  • Ženy

5 minút čítania


​
Na čo je dobrá kyselina listová? ​Na čo je dobrá kyselina listová?

Kyselina listová čiže acidum folicum patrí medzi vitamíny skupiny B. Ľudovo sa jej hovorí "listovka" a tiež ju spoznáte pod označením B9. Nájdete ju v doplnkoch stravy pre tehotné a pre ženy plánujúce tehotenstvo, aj v prípravkoch pre normálnu krvotvorbu. Aj keď kyselinu listovú potrebuje každý, práve pre ženy v produktívnom veku je jej dostatočný príjem základom. Kyselina listová otehotnenie priamo nepodporí, ale zato po počatí je nevyhnutná. Dostatok kyseliny listovej v tele zabezpečí potrebnú hladinu folátu, dôležitého pre správny vývoj bábätka. Folát sa podieľa na správnom delení buniek, prispieva k rastu zárodočných tkanív počas tehotenstva a prispieva ku krvotvorbe.

​  
Čo obsahuje kyselinu listovú? ​Čo obsahuje kyselinu listovú?

Hlavným zdrojom kyseliny listovej je zdravé jedlo. Preto prvým krokom k doplneniu hladiny je úprava jedálnička a zaradenie zdravých, veľakrát aj nových potravín. Ako napovedá názov, je obsiahnutá hlavne v listoch a listovej zelenine, špargli, avokáde či hrášku  Okrem zeleniny, medzi ďalšie jedlá čo obsahujú kyselinu listovú patria vajcia, pečeň, orechy, celozrnné a mliečne výrobky. Aj keď by sa váš jedálniček skladal len z týchto potravín, ešte nemáte postarané. Ako väčšina vitamínov, aj kyselina listová je citlivá na teplo, kyslé prostredie a svetlo, preto záleží aj na tom, ako jedlo s kyselinou listovou upravujete.

Vitamin-B9


Štiepená kyselina listová Štiepená kyselina listová

Kyselina listová sa v tráviacom trakte štiepi, teda metabolicky mení na foláty. Ide o aktívnu formu, ktorá sa ďalej podieľa na replikácii DNA pri delení buniek a tvorbe červených krviniek. Odhaduje sa, že až polovica žien európskej populácie nemá enzymatické vybavenie na to, aby sa premieňalo dostatočné množstvo kyseliny listovej na folát a teda ho má nedostatok. Neviete, ako ste na tom vy? Plošné testovanie sa u lekára nevykonáva a preto lekári volia doplňovanie kyseliny listovej formou prípravkov z lekárne. Pre istotu si vyberte prípravky s naštiepenou kyselinou listovou, methylfolát alebo quatrefolic. Práve tieto molekuly sa považujú za najlepšie kyselinu listovú.

Vitamíny pre tehotné s kyselinou listovou Vitamíny pre tehotné s kyselinou listovou

Zabezpečte si  dostatok kyseliny listovej vďaka kvalitným vitamínom s prírodnou kyselinou listovou. Prezrite si ponuku kyseliny listovej z Benu Lekárne. Jednou z variant príjmu je len samotná kyselina listová bez ďalších vitamínov či minerálov, ktorá zároveň slúži aj ako kyselina listová pre mužov. Druhým variantom sú vitamíny a minerály pre tehotné, obohatené navyše o omega-3-mastné kyseliny.

Dávkovanie kyseliny listovej Dávkovanie kyseliny listovej

Keď nestačí kyselina listová v potravinách, doplňte si príjem kyseliny listovej pomocou kvalitných prípravkov. Aby ste si zaistili dostatok kyseliny listovej pred otehotnením aj počas neho, užívajte vitamíny pred otehotnením aspoň tri mesiace a potom po celú dobu tehotenstva. Chybu neurobíte ani v prípade, keď si zaobstaráte multivitamíny tiež v období po pôrode. Rôzne prípravky obsahujú rozdielné množstvá kyseliny listovej. Ako sa teda orientovať v dávkovaní?

Kyselina listová pred tehotenstvom

Denná odporúčaná dávka kyseliny listovej je 200 mikrogramov, v čase plánovania tehotenstva môžete príjem zvýšiť na 400 mikrogramov. Kyselina listová na otehotnenie, teda na počatie ako také,  nemá významný vplyv. Po počatí sa ale všetko zmení a práve pre správne delenie zárodočných buniek je kyselina listová kľúčová.

Dávkovanie kyseliny listovej v tehotenstve

Účinky kyseliny listovej sú kľúčové predovšetkým pre prvý trimester a jej spotreba v tele sa zvyšuje. Odborníci sa zhodujú, že príjem kyseliny listovej v tehotenstve 800 mikrogramov nie je vôbec prehnaný, práve naopak. V tomto období sa môže nedostatok kyseliny listovej prejaviť, dochádza totiž k formovaniu tých najdôležitejších častí tela bábätka, mozgu a miechy.

Premýšľate, do kedy kyselinu listovú v tehotenstve užívať? Užívanie kyseliny listovej v 2. trimestri nie je vôbec prekážkou, ba naopak.

Okrem tehotenstva existujú aj ďalšie situácie, kedy zdravotnícke úrady odporúčajú zvýšený príjem. Je to užívanie liekov na epilepsiu a hormonálnej antikoncepcie, tuberkulóza, dialýza a nadmerné požívanie alkoholu. Ak ste zdravá, nemusíte mať vôbec žiadne obavy. Nadmerný príjem kyseliny listovej je však rizikový pre osoby s rakovinou. O nadbytok kyseliny listovej v tele sa naopak nemusíte obávať, prebytočné množstvo vylúčite močom.

Výživa a vitamíny pre tehotnéKyselina listová

Súvisiace produkty

Súvisiace produkty


Súvisiace články

Súvisiace články

Všetky články


Hodnotenie

Hodnotenie

Buďte prvý, kto pridá hodnotenie k tomuto článku.