Ako znížiť vysoký krvný tlak?  Konkrétne tipy– 2. diel

AKO ZNÍŽIŤ VYSOKÝ KRVNÝ TLAK? KONKRÉTNE TIPY– 2. DIEL

PharmDr. Lenka Balážová

PharmDr. Lenka Balážová

Prvý diel nášho dvojdielneho seriálu o vysokom krvnom tlaku sme venovali zoznámeniu sa s tým, kde sa krvný tlak berie, ako sa správne meria, kedy je dobré krvný tlak začať riešiť, čo ho spôsobuje a ako prebieha jeho diagnostika. V druhom dieli sa zameriame na to, ako reálnevysoký krvný tlak znížiť.

  • Krvný obeh

5 minút čítania


Užívajte lieky podľa pokynov Užívajte lieky podľa pokynov

Znížte svoj vysoký krvný tlak na normálne hodnoty a ochránite tak svoje srdce a cievy. Okrem liekov, ktoré vám predpíše lekár, je  dôležité zmeniť svoj doterajší životný štýl. Pri liekoch na predpis, ktoré vám odporučil ošetrujúci lekár, starostlivo dodržujte stanovené dávkovanie. Lieky na tlak užívajte pravidelne každý deň. Náhle vysadenie alebo zabudnutie dávky, rovnako ako dvojitá dávka liekov, môže znamenať veľké ťažkosti. Zbytočne preto neriskujte!

Počítajte s tým, že lékarovi môže niekedy chvíľu trvať, než pre vás nájde ideálny liek – spolupracujte s ním a buďte trpezliví. Pokiaľ vám predpísané lieky nevyhovujú, nebojte alebo nehanbite  sa to povedať  – predpíše vám lieky iné.

Hýbte sa Hýbte sa

K takzvanej nefarmakologickej liečbe patrí zvýšený aerobný pohyb. Pre tieto účely zrovna nemusíte behať maratón. Bohato postačí keď vsadíte na rýchlu chôdzu, beh, jazdu na bicykli, aerobik, plávanie alebo akékoľvek týmto aktivitám podobné športy.

Namietate, že aj na aerobiku je možné ľahko vypustiť dušu? To je pravda – vy však nemusíte. Cieľom by pre vás malo byť mierne zadychanie a spotenie. Týmto účelom bohato postačí aerobná aktivita v dĺžke 30 – 60 minút. Pohyb má okrem pozitívneho vplyvu na vaše srdce tiež dopad na hladinu cukru v krvi a vašu hmotnosť. Vyhnite sa naopak posilňovaniu s  ťažkým závažím, ktoré je pri vysokom tlaku nebezpečné.

Skoncujte s fajčením Skoncujte s fajčením

Fajčenie sa  považuje za chorobu  a možno ju liečiť ako v ordináciach, tak aj v lekárni v rámci individuálneho poradenstva. Fajčenie negatívne ovlyvňuje stav ciev, prispieva k ateroskleróze a k inzulínovej rezistencii. Rizikové nie  je len fajčenie, ale tiež samotný nikotín. S odvykaním fajčenia vám môžeme pomôcť.

Obmedzte príjem soli Obmedzte príjem soli

Keď je reč o vysokom krvnom tlaku, rozhodne neplatí „soľ nad zlato“. Kuchynská soľ obsahuje sodík, ktorý hraje významnú úlohu pri vzniku vysokého tlaku. Soľ zadržuje vodu v tele. Dôsledkom toho je veľký objem tekutín v krvnom obehu, ktorý potom tlačí na steny ciev a krvný tlak je ešte vyšší.

Nahraďte klasickú soľ zdravšou variantou s nízkym obsahom sodíka a vyšším podielom draslíka. Skrytú soľ obsahujú tiež polotovary a jedlá z fast foodu, preto sa im radšej vyhýbajte a dajte prednosť jedlu pripravenému doma. Nevhodné sú pre vás aj zemiakové lupienky alebo solené arašidy.

Znížte mieru stresu Znížte mieru stresu

Pri strese sa nám aktivuje v organizme viacero  dejov a produkujú sa hormóny. To vedie k aktivácii sympatického nervového systému a zvýšeniu krvného tlaku zo stresu. Krátkodobé zvýšenie krvného tlaku má za následok zúženie ciev a zrýchlenie tepu, aby sme boli schopní útoku alebo úteku. Potom, čo príčina stresu odznie, vracia sa krvný tlak do normálnych hodnôt.

Pri častom alebo neustálom strese dochádza k výkyvom krvného tlaku a k poškodeniu ciev. To vedie k vzniku hypertenzie. Je však pravdou, že znížiť mieru stresu nie je  v dnešnej dobe jednoduché. Problémy v práci alebo v súkromnom živote nás neustále nutia byť v napätí. Existuje ale niekoľko pomôcok, ktoré nám pomôžu sa uvoľniť.

Jednoduché pomôcky pre uvoľnenie stresu:

  • vedomé hlboké dýchanie - sadnite si a zhlboka dýchajte, sústreďte sa na prúdenie vzduchu,
  • meditácia a jóga - či už budete cvičiť doma alebo na hodinách jógy, bude to prospešné nielen pre vaše fyzické, ale aj duševné zdravie,
  • dostatok spánku - doprajte si dostatok oddychu a spánku vo voľných dňoch,
  • jednoduchší denný program - vynechajte aktivity, ktoré nie sú  až tak dôležité a budete sa tak menej ponáhľať.

Znížte množstvo alkoholu Znížte množstvo alkoholu

Aj keď sa po alkohole cítime dobre a pomáha nám sa uvoľniť, nadmerné a každodenné pitie alkoholu našim cievam a srdci vôbec neprospieva ani v malom množstve. Pitie alkoholu totiž prispieva k poškodeniu ciev, ateroskleróze, alebo dokonca k poškodeniu obličiek a pečene.

Je dokázané, že vplyv alkoholu na krvný tlak je negatívny. Riskujete tak závažné komplikácie. Pokiaľ sa nechcete vzdať alkoholu úplne, vynechajte tvrdý alkohol a namiesto toho si radšej doprajte pohár kvalitného vína alebo  piva.

Súvisiace produkty

Súvisiace produkty


Súvisiace dotazy z poradne

Súvisiace dotazy z poradne

    • Otázka pre lekárnika
    • Krvný tlak
    • Otázka na produkt
    09. 06. 2020

    Ako sa užíva prípravok WALMARK Omega 3 rybí olej FORTE ?

    Píšete, že priaznivý účinok je už pri konzumácii 250 mg EPA a DHA. Čo je potom za údaj tých 1 000 mg na krabičke, keď musím denne užiť 2-3 kapsule ???

    Dobrý deň,

     

    ďakujem za otázku.

     

    Údaj na vonkajšom obale výživového prípravku WALMARK Omega 3 rybí olej FORTE 1x180 ks  je údaj o obsahu  rybieho oleja v 1 tobolke ( nie údaj o 3 omega mastných kyselín ) . 1 tobolka obsahuje  1000mg rybieho oleja.   1000mg rybieho oleja  obsahuje 180mg  EPA a 120mg DHA , 5mg vitamínu E. 

     

    Výživový prípravok  WALMARK Omega 3 rybí olej FORTE 1x180 ks  obsahuje v dennej dávke , kt. predstavujú 2 tobolky :

     

    Denná dávka obsahuje: hmot./2 tob. % RVH*
    Rybí olej
    obsahuje: Omega-3-nenasýtené mastné kyseliny
    2000,0 mg -
      EPA 18 % 360,0 mg  
      DHA 12 % 240,0 mg  
    Vitamín E 10,0 mg 83,3

     

    Omega-3 mastné kyseliny (EPA – eikozapentaénová kyselina a DHA – dokozahexaénová kyselina)  patria medzi esenciálne mastné kyseliny (naše telo nevie vyrobiť), preto je dôležité zabezpečiť ich dostatočný príjem v strave, najmä kvôli ich pozitívnym účinkom na:

     

    1. normálnu činnosť srdca - priaznivý účinok sa dosiahne pri dennom príjme 250mg EPA A DHA

    2. normálny krvný tlak -  priaznivý účinok sa dosiahne pri dennom príjme 3g EPA /DHA .  ( denný príjem by nemal prekročiť hodnotu 5g EPA/DHA

    3. normálnu hladinu triglyceridov v krvi - priaznivý účinok sa dosiahne pri dennom príjme 2g EPA /DHA .

    4.  DHA prispieva k udržaniu normálnej funkcii mozgu  (zlepšujú koncentráciu a pamäť) a normálneho zraku  ( ochrana pred  makulárnou degeneráciiou) pri príjme 250 mg denne

     

    Omega-3 mastné kyseliny, sa užívajú s jedlom alebo po jedle. Kapsuly sa užívajú vždy vcelku a zapijú sa potrebným množstvom vody.

     

     

    S pozdravom  a želaním krásneho dňa

     

    PharmDr. Lenka Balážová

    odborný zástupca BENU SK 77

     

     

    šipka PharmDr. Lenka Balážová

    Na otázku odpovedala PharmDr. Lenka Balážová , Bratislava, Pribylinská zobraziť odpoveď skryť odpoveď

Všetky dotazy


Súvisiace články

Súvisiace články

Všetky články


Hodnotenie

Hodnotenie

Buďte prvý, kto pridá hodnotenie k tomuto článku.