Detskú imunitu ohrozuje kolektív a sychravé počasie. Ako ju posilniť?

DETSKÚ IMUNITU OHROZUJE KOLEKTÍV A SYCHRAVÉ POČASIE. AKO JU POSILNIŤ?

PharmDr. Lenka Balážová

PharmDr. Lenka Balážová

Pokiaľ máte doma dieťa, určite to dobre poznáte. Zo školy sa vracia s upchatým nosom, je podráždené a sťažuje sa na bolesť nôh. V tejto chvíli je Vám jasné, že nasledujúcich pár dní strávi v posteli. Opäť. Detský kolektív, ktorý je ideálnym miestom pre množenie vírusov a baktérií, dokáže s imunitou poriadne zamávať. A čo vtedy, keď je vonku sychravo? Na obranyschopnosť vašej ratolesti má vplyv aj počasie. Tu je pár tipov, ako možno imunitu posilniť.

  • Články o zdraví
  • Imunita
  • Deti a mamičky

7 minút čítania


Čím je detská imunita ohrozená najviac?Čím je detská imunita ohrozená najviac?

Imunita dieťaťa sa začína vyvíjať ihneď po pôrode, keď prichádza do styku s prvýmiantigénmi, a v priebehu dospievania sa postupne posilňuje. Prvá zaťažkávacia skúška prichádza v momente, keď je dieťa umiestnené do detského kolektívu – do škôlky alebo základnej školy, kde prichádza do styku s doposiaľ neznámymi mikroorganizmami.

Lekári sa zhodujú na tom, že najväčšou záťažou pre detskú imunitu je opakovanie tej istej infekcie, niekoľkokrát počas jednej sezóny. Preto by rodičia mali dbať, aby ich potomok chodil dostatočne oblečený, pretože ochorenie u detí môže prepuknúť aj po ľahkom prechladnutí. Rovnako jedôležité, aby každé ochorenie dôkladne "vyležalo" a neprechodilo ho. Okrem všetkého uvedeného, detskej imunite neprospieva ani časté predpisovanie antibiotík, ich nadmerné užívanie bráni prirodzenému vytváraniu obranných látok. Oveľa prospešnejšie pre imunitu dieťaťa je zvládnuť prechladnutie bez antibiotík

Nebezpečie detských kolektívov

Pobyt v detskom kolektíve, ako napríklad škôlka, škola alebo školská družina, predstavuje asi najväčšie riziko nákazy niektorým z bežných ochorení. Problémom navyše je, že každé z nich má svoju inkubačnú dobu, počas ktorej rodič nedokáže u dieťaťa ochorenie včas rozpoznať. Tým, že svoje dieťa naďalej vodí do detského kolektívu, nevedomky podporuje prenos ochorenia.

Niektorí jedinci navyše môžu nákazu iba šíriť, a to bez toho, aby sa u nich príznaky vôbec objavili. Pokiaľ je imunitný systém Vášho dieťaťa v dobrej kondícii, zvládne kontakt s nakazeným bez toho, aby sa u neho prejavili príznaky ochorenia. V prípade, že je imunita oslabená, dieťa ochorie.

Ako ochoreniu predchádzať? Ako ochoreniu predchádzať?

Ako na kašeľ u detí, nádchu alebo bolesť v krku? Ideálne prevenciou. Konkrétne posilňovaním imunity, čo spočíva v dodržiavaní hneď niekoľkých zásad.

Doprajte dieťaťu ideálnu stravu

Vyvážená skladba jedálnička je základom silnej imunity. V strave Vášho potomka by tak ideálne nemalo chýbať:

  • Ovocie
  • Surová zelenina
  • Celozrnné pečivo
  • Strukoviny

Dôležitou zložkou sú aj rastlinné oleje, najmä olivový, mandľový či sezamový. Z jedálnička sa naopak odporúča odstrániť výrobky z kravského mlieka a biely cukor, ktorý je vhodné nahradiť zdravšou alternatívou. Napríklad hroznovým cukrom, medom alebo sirupom z agáve. Podstatný je taktiež dostatočný prísun ryže, pečienky, mäsa (obzvláš rybieho) a cesnaku.

Chce to vitamíny a minerályChce to vitamíny a minerály

Ďalšou dôležitou zložkou, ktorá by Vašim potomkom v období chrípky určite nemala chýbať sú vitamíny a minerály pre deti. Okrem vitamínu C je dôležité dbať tiež na dostatočný príjem:

  • Vitamínov skupiny B, ktoré okrem podpory látkovej premeny prispievajú aj k správnej funkcii imunitného systému.
  • Vitamínu D, ktorý významne ovlyvňuje metabolizmus vápnika a fosforu, je tiež dôležitý pre správnu stavbu kostí a zubov a podporuje tiež imunitný systém.
  • Železa, ktoré si väčšina z nás spája najmä s krvou, ktorej je súčasťou, podporuje však aj obranyschopnosť.
  • Zinku, ktorý okrem vzhľadu kože, vlasov a nechtov ovplyvňuje tiež aj imunitu.
  • Selénu, ktorý priaznivo ovplyvňuje obranyschopnosť organizmu, činnosť pečene aj štítnej žľazy.

Dôležitý je aj dostatok spánku Dôležitý je aj dostatok spánku

Obranyschopnosť detského organizmu možno posilniť aj dostatkom kvalitného spánku. V tomto prípade navyše platí rovnica, že čím mladšie deti sú, tým viac spánok potrebujú. Takže zatiaľ čo batoľatá by mali spať až 13 hodín denne, predškolákom stačí približne o tri hodiny menej. Prečo je spánok tak dôležitý? Je to nepostrádateľný spôsob relaxácie ľudského organizmu, počas ktorého dochádza k ozdravným procesom a regenerácii.

Nepodceňujte hygienu Nepodceňujte hygienu

Umývanie rúk po pobyte vonku i po návšteve toalety by malo byť samozrejmosťou, rovnako tak aj po hraní sa so zvieratami. To isté platí aj pre pobyt v detských kolektívoch. Vyzdvihli ste Vaše dieťa z detského kútika, alebo detského ihriska? Šup s ním k umývadlu. Okrem toho, že sú miesta, kde sa koncentruje väčšie množstvo detí, ideálne pre sociálny rozvoj Vášho potomka, predstavujú skvelé prostredie pre vírusy a baktérie. Zvlášť v období chrípok by ste preto hygienu určite nemali podceňovať.

Nezabúdajte na pobyt na čerstvom vzduchu Nezabúdajte na pobyt na čerstvom vzduchu

Okrem pobytu na slnku, vďaka čomu organizmus získava dôležitý vitamín D, v zimných mesiacoch hrá podstatnú rolu tiež čerstvý vzduch. Ten napomáha prekrveniu dýchacích ciest a aj očných a ušných slizníc, čím sa zvyšuje ich odolnosť. Nápomocné môže byť aj zvlhčovanie nosnej sliznice. Na to sú vhodné roztoky s obsahom morskej vody. S pobytom vonku tiež súvisí aj pravidelný pohyb, ktorý má na obranyschopnosť dieťaťa rovnako pozitívny vplyv.

Čo keď je dieťa choré príliš často?Čo keď je dieťa choré príliš často?

Dodržujete takmer všetky spomínané zásady, ale napriek tomu Váš potomok je chorý každý mesiac? Navyše ochorenie trvá dlhšie než týždeň? Možno by ste mali zvážiť návštevu pediatra. Ten vám pravdepodobne odporučí imunologické vyšetrenie. Nemusíte sa však vopred strachovať. To, že Vaše dieťa je častejšie choré, než je obvyklé, nemusí automaticky znamenať, že má zníženú imunitu.

Môže sa jednať len o následok chybných režimových opatrení v kombinácii s rizikovým "škôlkovým" vekom dieťaťa. Navyše, pokiaľ je Vaša ratolesť jedináčik, je k baktériám a vírusom náchylná o niečo viac. Druhorodené deti sa oproti nim adaptujú lepšie, pretože je ich imunitný systém vďaka starším súrodencom pripravenejší.

Vyberte vitamíny pre deti Zdravá výživa pre Vaše deti

Súvisiace produkty

Súvisiace produkty


Súvisiace dotazy z poradne

Súvisiace dotazy z poradne

    • Otázka pre lekárnika
    • Deti a detská výživa
    • Imunita
    24. 08. 2020

    Aké je správne užívanie prípravku Arkodefenses kids ?

    Dobrý deň. Chcem sa spýtať koľko dni sa to má užívať, prípadne koľko balení nepretržite užívať. (Arko Defenses Kids 5 dávok) Prípadne, kde sa o tom dočítam?

    Dobrý deň,

     

    ďakujem za otázku.

     

    Balenie ArkoDEFENSES Kids obsahuje 5  pitných dávok pre intenzívny 5-dňový program. Odporúčané dávkovanie: 1 fľaštička (dávka)  roztoku denne. Vďaka obsahu aktívnych zložiek stačí užívať Arko DEFENSES Kids iba 5 dní pre maximálny účinok počas celého mesiaca. Ďalší mesiac môžete kúru zopakovať. 

     

    S pozdravom  a želaním krásneho dňa

    PharmDr. Lenka Balážová

    odborný zástupca BENU SK 77

     

     

    šipka PharmDr. Lenka Balážová

    Na otázku odpovedala PharmDr. Lenka Balážová , Bratislava, Pribylinská zobraziť odpoveď skryť odpoveď

Všetky dotazy


Súvisiace články

Súvisiace články

Všetky články


Hodnotenie

Hodnotenie

Buďte prvý, kto pridá hodnotenie k tomuto článku.