Po - Pia: 8.00 - 15.30 Eshop +421 2 49 999 941
Kategórie
v pitný režim

Voda (H2O): životabudič

Voda (H2O): životabudič

Asi 60 % až 70 % ľudského tela tvorí voda. U detí je to až 70% až 80 %.

Voda je súčasťou každej bunky nášho tela a hrá dôležitú úlohu v každom procese v našom tele. Existuje mnoho názorov, koľko vody by sme mali denne prijať. Množstvo vody, ktoré potrebujeme, závisí od rôznych faktorov: od klimatických podmienok, v ktorých žijeme, od fyzickej aktivity, od veku, ale aj od nášho zdravotného stavu.

Špeciálne v letných mesiacoch by sme mali zvážiť množstvo vody, ktoré náš organizmus potrebuje, ale nezabúdajme aj na dopĺňanie tekutín počas chladnejšieho obdobia. Prečítajte si nasledujúci článok a buďte pripravení na tento bio životabudič.

KOĽKO? ČO? KEDY?

Základné pravidlo pre príjem tekutín hovorí, že zdravý dospelý človek by mal prijať 250 ml tekutiny na každých 10 kg svojej hmotnosti. O akých tekutinách hovoríme? V ideálnom prípade by to mala byť nesladená a neperlivá tekutina. Opatrne by sme mali piť tiež minerálne vody, väčšina z nich je presolená a majú vysoký obsah sodíka, ktorý môže spôsobiť vysoký krvný tlak. Preto teda odporúčame do potrebného príjmu denných tekutín zahrnúť iba čistú, nesladenú vodu, najlepšie filtrovanú.

Kedy je teda vhodné piť vodu? Samozrejme kedykoľvek počas dňa, pozor ak už pociťujete smäd, je neskoro. Odporúča sa piť vodu ihneď po zobudení, aspoň pol litra pred jedlom ale pozor, po jedle by ste mali s pitím vody aspoň hodinu a pol počkať. Dôvod je jednoduchý, jedlo v žalúdku čaká na tráviace šťavy z dvanástnika a pokiaľ sa napijeme, tieto šťavy spláchneme, čo môže mať za následok pocit plnosti, nafúknutia a nadúvania. 

Naše telo stráca vodu prostredníctvom dýchania, potenia, ale aj trávenia - preto je veľmi dôležité rehydratovať telo pitím tekutín. 

Dostatočný príjem vody pomáha:

  • Prirodzene obmedziť apetít
  • Zvyšovať metabolizmus tukov (ich štiepenie)
  • Podporovať detoxikáciu organizmu - obličky a ľadviny
  • Zabraňovať zadržiavaniu vody v tele a predchádzať následným odtokom 
  • Pôsobiť preventívne proti zápche
  • Ženám zmenšovať menštruačné a klimatické ťažkosti 
  • Našej pokožke ostať napnutejšou a sviežejšou 

AKÉ NÁPOJE SÚ VHODNÉ?

  • Čistá voda
  • Pramenitá a slabo mineralizovaná prírodná minerálka bez oxidu uhličitého (neperlivá).
  • Zriedené ovocné a zeleninové šťavy.
  • Nie príliš silné a bez cukru čaje (ovocný, zelený čaj).
  • Voda pre kojencov.
  • Bylinkové čaje (tie je vhodné pravidelne striedať a piť ich krátkodobo). Niektoré bylinkové čaje môžu ovplyvniť účinok liekov, pokiaľ nejaké užívate - preto je potrebné sa poradiť s lekárom, resp. lekárnikov - či sú pre vás vôbec vhodné.  
  • Polievka je súčasťou jedla. 

AKÉ NÁPOJE SÚ NEVHODNÉ?

  • Silno mineralizované vody. Ich nepretržité pitie môže spôsobiť vysoký krvný tlak, ľadvinové, žlčové a močové kamene, alebo dokonca niektoré choroby kĺbov. Max. denná prípustná dávka minerálnych vôd je 0,5 litra. Je vhodné striedať minerálne vody. 
  • Sladké limonády, ochutené "minerálky", džúsy a to najmä z dôvodu vysokého obsahu cukru a umelých sladidiel.
  • Mlieko a kakao. Tie zaraďujeme kvôli vysokému obsahu bielkovín skôr do potravín ako do nápojov.
  • Káva a nápoje s kofeínom. Tie nie je možné zaradiť vôbec do pitného režimu, pretože kofeín naopak zvyšuje vylučovanie vody z tela. To znamená, že napr. pitím kávy sa tekutiny nedoplnia, práve naopak - zvýši sa potreba vody v tele. Samozrejme káva je prospešná na určite veci, ale čo sa týka pitného režimu - ide o škodlivinu. 
  • Alkohol.

KEDY JE NAJLEPŠIE DOPĹŇAŤ TEKUTINY?

Dôležitá je okrem frekvencie/pravidelnosti pitia tekutín aj DOBA pitia. Ak máte problém, že často zabudnete na vodu a zistíte, že ste vlastne dnes nič nevypili - odporúčame si vhodné množstvo tekutín rozvrhnúť do celého dňa a piť priebežne, aby ste predchádzali pocitu smädu. Dajte si napríklad 0,5 litrové flaše na stôl a kontrolujte si, koľko ste už prijali tekutín. Nebuďte unáhlení - naraz vypiť liter vody zaťažuje telo, pite po dúškoch. 

  • Pite hneď už od rána, doplníte tak tekutiny, o ktoré telo prichádza počas spánku. Šálok kávy alebo čierneho či zeleného čaja avšak nestačí, pretože obsahuje kofeín, ktorý vás naopak odvodňuje. Preto po týchto nápojoch vždy vypite aspoň pohár vody.
  • V priebehu dňa pite podľa potreby a aktuálnej psychickej a fyzickej záťaže.
  • Pred spaním pitie radšej obmedzte, ak viete, že sa často budíte a chce sa vám na toaletu.

ČO ZAPRÍČIŇUJE DEHYDRATÁCIA?

Nedostatok vody v našom tele môže viesť k dehydratácii - stavu, pri ktorom nie sme schopní vykonávať bežné činnosti. Dokonca aj mierna dehydratácia môže vyčerpať energiu a spôsobiť, že ste unavení. 

PRÍČINY DEHYDRATÁCIE U DETÍ:

  • zvracanie,
  • hnačka,
  • nedostatočný, resp. žiadny príjem tekutín.

 

Za pitný režim dieťaťa je zodpovedný rodič. U detí je treba dávať pozor nielen čo pijú, ale aj ako často. Na čo sa väčšina rodičov sústreďuje, je obsah nápojov pre deti (čo je samozrejme dobre!), ale často zabúdajú že dieťa pije nepravidelne, alebo málo. 

AKO SA PREJAVUJE DEHYDRATÁCIA U DETÍ?

Sú to laickým okom viditeľné príznaky:

  • modro-fialovo sfarbená koža, 
  • nafúknuté bruško,
  • nepravidelné dýchanie,
  • výrazná strata hmotnosti. 

Pri ťažkej dehydratácii môže dôjsť k:

  • záchvatom,
  • strate vedomia,
  • poškodeniu mozgu.

U detí predškolského veku môžeme zaznamenať:

  • zníženú komunikatívnosť aj hravosť,
  • ospanlivosť, smutnú náladu,
  • suchosť v ústach,
  • menej časté močenie ako 2-3x denne.

PRÍČINY DEHYDRATÁCIE U DOSPELÝCH:

K dehydratácii u dospelých ľudí veľakrát dôjde z vlastnej chyby, pretože denný príjem čistej vody je nahrádzaný kávou, sladkými a umelými nápojmi, či nekvalitnými čajmi. K dehydratácii prispieva tiež znížený pocit smädu a konzumácia alkoholu. Tak isto ako u detí môže byť strata tekutín spôsobená hnačkovitými stavmi. 

AKO SA PREJAVUJE DEHYDRATÁCIA U DOSPELÉHO?

Je to kombinácia rôznych príznakov, ktoré nemusíme spozorovať všetky. Najtypickejšie sú spojené s:

  • vylučovaním - žlto až oranžovo sfarbený, zapáchajúci moč
  • trávením - zápcha, nechutenstvo, nevoľnosť
  • tŕpnutím a tras končatín,
  • búšením srdca,
  • výkyvom krvného tlaku,
  • závratom a mdlobám. 

Varovné znaky sa však prejavujú aj na psychike. 

  • Dehydratovaný človek sa nedokáže sústrediť,
  • Dehydratovaný človek si nedokáže zapamätať fakty,
  • môže mať poruchu reči, čítania, alebo videnia. 

ČO ROBIŤ, AK SPOZORUJEME DEHYDRATÁCIU?

Keďže miera straty vody môže byť ľahká, mierna až ťažká, podľa vážnosti stavu sa vyberajú buď orálne rehydratačné roztoky (ktoré sa pijú), alebo infúzie (v nemocnici).

Pri ľahkej dehydratácii (zvracanie, mierna hnačka, vysoká teplota, alebo fyzická námaha) je prvým krokom vypitie 500 - 750 ml tekutín, avšak postupne, v malých dávkach.

Pri miernej strate vody (hnačka, zvracanie) je prvým krokom infúzne podanie rehydratačného roztoku (RR). Roztoky sa pijú, a sú vhodné aj u detí, ak tieto roztoky dokážu prijímať tekutiny ústne.

TOP NÁPOJE

DOMÁCI REHYDRATAČNÝ ROZTOK: v 1 litri vody rozpustíme (prevaríme) 8 lyžičiek cukru, 1 lyžičku soli a pridáme šťavu z 2 pomarančov. A máte! Doplníte tak všetko potrebné a ešte aj nápoju výborne chutí.

VINCENTKA: Doplňte minerály vďaka Vincentke, ktorá je silne mineralizovaná, jódová, uhličitá minerálna voda hydrogeno-uhličitano-chlorido-sodného typu so zvýšeným obsahom fluoridov a kyseliny boritej.

ALNATUA Prírodný kokosový nápoj: BIO energetický nápoj plný vysokého obsahu draslíku, minerálnych látok a enzýmu.

ALNATURA Kokosový nápoj prírodný 1 liter: 100% organická kokosová šťava, ktorá do vášho tela doplní všetko potrebné. 

ALNATURA Sójový nápoj: Zdravá náhrada mlieka zo sójových bôbov z Európy.

MURSALSKÝ ČAJ Z RÁNHOJA HORSKÉHO: Bylinný čaj z rastliny Ránhoj horský Rastie iba na určitých miestach pohoria Rodopi (Bulharsko, Grécko, Turecko). Má unikátnu chuť a obsahuje stopové prvky a minerály (napr. Na, K, Zn, Mg, P, Si, Al, Fe, Cu, selén, éterické oleje, fenoly).

BYLINNÉ ČAJE ak ich pravidelne striedate a pijete krátkodobo majú veľa prospešných "záležitostí pre telo človeka.

 

Vedeli ste, že sa dehydratácia výrazne prejavuje práve na pleti? Prečítajte si článok o tom, ako sa vyhnúť dehydratácii pokožky a pleti. KLIKAJTE TU.